tillbaka till startsidan

94. En ringlande väg till hat

Lyssna på Spotify lyssna! Lyssna på iTunes

Vi fortsätter med kanske den svagaste kategorin av skämt innan vi snackar om Sentry, errorhantering, sourcemaps, tre kategorier av verktyg och att koppla sitt egenvärde till sin prestation. Dessutom en hel del om djupa depressioner, kanske den längsta tystnaden i poddens historia, att halka ner i en fåra och finna sig i det samt en brinnande stad och samt att erbjuda för många tjänster för sitt eget bästa.

Hör av er till oss på vår nya röstbrevlåda! Berätta ett skämt, ställ en fråga eller vad som: 0766 86 05 07

Om du gillar podden blir vi väldigt glada för en liten recension i iTunes eller en prenumeration på Spotify. Följ oss och säg hej på @asdfpodden på Instagram eller Twitter (Anton, Therése) <3

Tack till Lindhe för dagens skämt!

Länkar

Avsnittets skämt:

Åh, vilken otrolig cool jacka du har!
Tack, det är hårdrock!
Inskickat av Lindhe
Skrapa här!!
Transkribering
Transkriberingen är gjord av nån "AI-grej". Du kan förbättra den genom att klicka precis här :)
00:00:00
Åh vilken otroligt cool jacka du har.
00:00:03
Tack det är hårdrock.
00:00:05
Fan är det ett till jackskämt.
00:00:08
Det finns ju bara en person, du har bara en kran för jackskämt.
00:00:15
Ja det är väl klart, vem skulle annars komma på det här.
00:00:21
Nej det är väl sant, det är väl sant.
00:00:23
Jag vet inte, vi tar det här vidare.
00:00:27
Välkomna till ett nytt avsnitt, tack Mattias för skämtet.
00:00:31
Ja typ så, och så är vi klara va?
00:00:36
Ja, jag tror det var jackskämtspodden, det blir en spin off av den här.
00:00:43
När man bara hör jackskämt i varje avsnitt.
00:00:46
Men också att du checkade ut så fullständigt av det här.
00:00:50
Ja men jackskämt är en svag skämt kategori.
00:00:57
Alltså ja, jag är ledsen Mattias men den är otroligt svag.
00:01:03
Men jag kände mig också lite, jag kände att jag var tvungen att testa dem.
00:01:09
Speciellt när det var sagt att de är bättre än Antons skämt.
00:01:14
Alltså julskämten som inte var skämt, så jag bara kände att jag behövde testa vattnen.
00:01:20
Om vi skulle ha mött mängden skratt till skämtet, då tror jag att det finns en viss kategori som vinner.
00:01:28
Men men, vi kan släppa det här, nytt avsnitt, nytt ämne, vad ska vi prata om idag?
00:01:34
Ja, alltså jag funderade väldigt mycket på Sentry.
00:01:39
Alltså den errorhanteringstjänsten, Sentry gissar jag.
00:01:44
Absolut den, precis den, vadå absolut, precis den menar jag såklart.
00:01:51
Jag har också kört den lite grann.
00:01:54
Det känns som att det kommer antingen sticka iväg mot väldigt mycket hat mot tjänsten, eller väldigt mycket kärlek till den.
00:02:01
Alltså jag tror inte det, jag tror ingenting.
00:02:05
Nej, okej, det är julen i mellanvägen igen.
00:02:09
Nej, men jag har inte så starka känslor för Sentry.
00:02:13
Däremot, ladda upp JavaScripts horse maps till Sentry.
00:02:17
Där finns känslor, där finns onda känslor.
00:02:21
Och sen blev de lite bättre.
00:02:24
Men Sentry som känns till sig, alltså jag tror det kan vara så här.
00:02:29
För det hanterar väl mer än JavaScript, om jag inte missminner mig.
00:02:35
Jag vet inte, vi kan väl kolla här.
00:02:38
Jag går in på Sentry.
00:02:41
Jag försöker hitta någonting om vilka språk, okej det är en jävla massa JavaScript grejer.
00:02:50
Jo men det finns så här massa POP och Rust och .NET och allt möjligt.
00:02:54
Eller hur?
00:02:56
Ja, men du kan ju hantera en massa olika.
00:02:58
Men då är grejen i alla fall att det sker ett error i din applikation.
00:03:01
Och så skickar den över till Sentry och så kan du se där en massa information.
00:03:05
Som kan hjälpa dig i livet och räta ut dina buggar och problem.
00:03:09
Toppen!
00:03:11
Men jag har, alltså, alltid, alla gånger jag använt Sentry.
00:03:17
Vilket är i ganska många olika projekt.
00:03:20
Bara känt så här, jag förstår den inte.
00:03:23
Jag vet inte om det är så att jag är helt värdelös på att läsa errors.
00:03:28
Ja men det är jag ju också, om vi ska vara helt ärliga.
00:03:31
Det är inte så att jag ofta går in och kollar hur många errors som finns.
00:03:35
Och så.
00:03:36
Och den är säkert superbra, men jag har väl lite så här.
00:03:41
Vad heter det, jag känner mig helt, jag vill säga apatisk, men det är inte det jag menar.
00:03:46
Du vet när man känner sig, man har ingen känsla alls.
00:03:49
Blasé, är det det?
00:03:52
Nej, blasé är väl någonting jag liksom, jag vet inte.
00:03:55
Det har passerat, nej vi skiter i det.
00:03:58
Jag fattar vad du menar.
00:04:00
Ja.
00:04:01
Och så då antar jag att frågan blir, vad känner du för Sentry?
00:04:06
Jag har väl inte använt Sentry jättemycket.
00:04:08
Jag har kört det i något CD-projekt.
00:04:10
Jag tror jag körde det i det här lilla rita gissa-spelet jag byggde för några år sedan.
00:04:15
Och min relation till Sentry just nu är väl liksom att jag får ett mail en gång i veckan.
00:04:20
Där det står typ, här är så många fel du fick i din app den här veckan.
00:04:24
Och jag går aldrig in och tittar, jag går aldrig in och löser något via det.
00:04:27
Utan jag får det där mailet, tittar på det och tänker att, ja det var lite färre än förra veckan.
00:04:31
Och sen går jag vidare.
00:04:34
Ja, alltså det är typ så jag gör också.
00:04:36
Och det borde jag ju absolut inte göra, för att det kanske är för applikationer som har lite mera användare.
00:04:44
Och det är mitt jobb.
00:04:47
Ja, absolut.
00:04:49
Men jag menar, hur hittar du fel?
00:04:54
Vad använder ni för verktyg? Vad är ett smidigt verktyg att använda tycker du?
00:05:00
Ja, alltså just nu använder vi väl ingenting alls.
00:05:05
Vi har ju fel loggning, eller bara loggning generellt.
00:05:11
Kör vi via typ Prometheus och Grafana tror jag väl att det snurrar igenom.
00:05:16
Och så där kan vi se om det loggas något fel på serversidan.
00:05:23
Sen på klientsidan har vi väl ingenting i dagsläget tror jag.
00:05:28
Och det har väl lite varit så här att vi kanske inte vill dra in en jättestor JavaScript bundle som Sentry ändå är.
00:05:35
För att hålla koll på vilka fel vi får där.
00:05:39
I vårt fall så har vi inte jättemycket saker som kan gå fel i fronten.
00:05:43
Oftast är det typ så här, om det blir något fel så är det på backenden.
00:05:46
Och sen reflekteras det i fronten.
00:05:48
Så vi har liksom ingen riktig ordentlig klientloggning på det sättet.
00:05:54
Ni vill helt enkelt inte veta om det blir något fel i fronten.
00:05:59
Ni är strutsen med hur vi samlar.
00:06:01
Absolut, absolut.
00:06:03
Vi har ju liksom ett öga öppet och tittar på servern.
00:06:07
Sen blundar vi för klienten.
00:06:10
Ja just det.
00:06:13
För jag tänker att jag gör ju samma sak.
00:06:15
Ja det finns Sentry, men har jag någonsin kollat där i? Nej.
00:06:18
Nej men det känns också lite som att Sentry kan bli ganska överväldigande.
00:06:21
Alltså jag minns den när jag väl försökte titta aktivt.
00:06:25
Man gick in och det var liksom svinmycket fel loggade.
00:06:29
Och ganska många var typ så här lite false positives.
00:06:32
Typ att så här, ja men det var någon som hade gått in med någon svingammal browser.
00:06:35
Som hade typ kastat massa fel som loggades utan att man bryddes om dem.
00:06:40
Eller typ, ja det är någon som har crawlat sajten utan javascript.
00:06:44
Eller alltså någonting som gör att det loggas fel som är väldigt liksom ointressant.
00:06:51
Sen finns det väl säkert något man kan göra åt det.
00:06:53
Man kan väl inte säkert sitta och gå igenom det här och bara tagga dem som false positives.
00:06:56
Eller tvärtom.
00:06:58
Och det blir säkert bättre.
00:06:59
Men det känns bara, ja jag vet inte.
00:07:00
Det var bara mycket skit som inte spelade någon riktig roll.
00:07:04
Jo, jag tror det är mycket så här att du måste jobba med Sentry för att göra det bra.
00:07:08
Eller så där är det väl med allting.
00:07:10
För att vi hade på förra, ett annat jag var på.
00:07:13
Då tog vi bort Sentry och så körde vi Datadog för både server och klient liksom.
00:07:18
Och då var det också Nextups och alla serverers på next servern och klienten bla bla bla.
00:07:27
Och det var också så här, okej in i Datadog.
00:07:30
Och jag var totalt överväldigad.
00:07:33
Alltså jag ser bara menyer man kan klicka på.
00:07:35
Jag ser bara olika vyer.
00:07:36
Jag fattar inte, ibland får jag en så här länk skicka till mig.
00:07:39
Kolla det är fel här. Grafen ser konstig ut.
00:07:41
Jag bara, hur fick du ens fram den här grafen?
00:07:44
Hur kommer jag någonsin hit själv?
00:07:46
Vad är det jag ska titta på?
00:07:48
Hur vet jag vad fan jag tittar på?
00:07:50
Och så känner jag mig som en total idiot.
00:07:53
Och då stänger jag bara ner det här.
00:07:55
Jag kan inte hantera loggningsverktyg.
00:07:59
Jag vet inte hur man gör.
00:08:01
Nej, jag förstår det.
00:08:05
Det är väl också lite så här att Sentry,
00:08:07
alltså det känns som att förut i alla fall,
00:08:10
så var ju Sentry väldigt mycket typ så här,
00:08:11
ja men vi hanterar fel loggar.
00:08:13
Alltså det är allt vi gör.
00:08:15
Nu känns det som att Sentry gör en jävla massa saker.
00:08:17
Alltså det är typ så här tracing för att typ spåra andra uppöver typ nätverksgränser.
00:08:23
Och det kan typ så här,
00:08:25
lite grann som det här lanserade de inte nyligen,
00:08:27
typ att man kan så här åter,
00:08:29
eller vad heter det?
00:08:31
Alltså se en repris av vad som hände,
00:08:33
när felet uppstod, typ att de har spelat in hela sajten.
00:08:35
Alltså typ det som händer om du kör,
00:08:37
jag vet inte fan vad jag heter,
00:08:39
Playwrightstester gör det,
00:08:41
eller om du kör, det finns ju någon som heter typ replay,
00:08:45
ja det heter det, kolla replay.io,
00:08:49
record, replay, fix.
00:08:51
Ja det var också något annat error,
00:08:53
något på T tror jag,
00:08:55
det heter throwJS,
00:08:57
och de verkar också ha lanserat,
00:08:59
eller det är något på gång,
00:09:01
om det var i beta,
00:09:03
att du skulle kunna checka din performance i Sentry.
00:09:05
Ja just det.
00:09:07
Men också mera bara.
00:09:09
Exakt, jag måste säga att en sak som jag tyckte var bra när jag gick in på Sentrys sida nu,
00:09:13
var att de har liksom en playground,
00:09:15
som det då kallas,
00:09:17
och där kan man lite klicka och så får du en demo.
00:09:19
Där du liksom, som att du surfar runt i applikationen.
00:09:23
Och kan se hur den ser ut,
00:09:25
och vad du kan göra, och där ser man performance,
00:09:27
replace, alerts,
00:09:29
dashboards, releases,
00:09:31
och user feedback har de till den nu också.
00:09:35
Ja, alltså,
00:09:39
men alltså, Sentry,
00:09:41
det är kul nu,
00:09:43
för på nya stället, en av mina första uppgifter jag fick var så här,
00:09:47
ladda upp Source Maps till Sentry i workflowet.
00:09:49
Jag bara,
00:09:51
det öppnades ett sår i mig,
00:09:53
från mitt första jobb som junior,
00:09:55
när någon sa,
00:09:57
men du kan testa att ladda upp Source Maps till Sentry i pipelinen.
00:10:01
Ja.
00:10:03
Och bara, med ett f*cking Bash-skript,
00:10:05
och jag fattade inte vad Bash var,
00:10:07
och jag var nere i ett avgrundsdjupt hål,
00:10:09
och jag satt flera dagar,
00:10:11
och så kom det någon senior och bara gjorde en one-liner,
00:10:13
och var klar.
00:10:15
Och det här såret hade skorpat sig,
00:10:17
och skorpat sig, och sen nu på det här uppdraget,
00:10:19
skorpat man bara, ""Flippa av!""
00:10:21
Och så började det blöda.
00:10:23
[skratt]
00:10:25
Ja, jag tror att jag försökte ladda upp Source Maps till Sentry,
00:10:29
för att rita isaspelet,
00:10:31
och då gav jag av upp till slut.
00:10:33
Alltså, jag tror faktiskt att jag bara,
00:10:35
att jag sket i det, för det var så jävla jobbigt.
00:10:37
Ja, alltså, grejen var att jag satt inne och sa,
00:10:41
dels förstår vad fan som hände,
00:10:43
dels förstår workflowen, och plockar ut data,
00:10:45
och så är det ett jävla monorepo,
00:10:47
och så är det liksom kombinerade workflows,
00:10:49
och det här workflowet kör den här workflowen,
00:10:51
och så kör den här workflowen, som kör javascript,
00:10:53
för att få ut data.
00:10:55
Och jag bara,
00:10:57
""Det är första veckan. Jag hatar mitt liv,
00:10:59
jag hatar mitt jobb,
00:11:01
jag hatar mänskligheten.""
00:11:03
Och då var det något så här att,
00:11:05
det var så jävla krångligt,
00:11:07
för det var tydligt, det var tvungen i selitet
00:11:09
att liksom skapa upp en,
00:11:11
eller så här, jag vill också vara jävligt tydlig med att
00:11:13
de har gjort det jättemycket lättare,
00:11:15
för vi kör vitt
00:11:17
i projektet,
00:11:19
och så finns det ett plugin
00:11:21
för vitt,
00:11:23
och lite andra saker från Sentry, som bara fixar det här
00:11:25
med upload, source maps och grejer.
00:11:27
Ja, det är ju lätt.
00:11:29
Så la jag upp det, och då blev kommentaren,
00:11:31
""Jag tycker inte vi borde använda det här paketet,
00:11:33
för då blir det kopplat till buildtoolet,
00:11:35
vi borde bara göra det med selit
00:11:37
i workflowen.""
00:11:39
Mm, och då är det helt plötsligt kopplat
00:11:41
till vilket, ja, skriv framverkning
00:11:43
jag använder, eller, alltså,
00:11:45
det är väl samma sak?
00:11:47
Nej, tydligen inte,
00:11:49
för då kan vi bara byta buildtool,
00:11:51
och så kommer seliten, då funkar, alltså jag förstår
00:11:53
poängen, men alltså då vill jag fan slå någon,
00:11:55
alltså, nej, man ska inte slå någon,
00:11:57
var snäll.
00:11:59
Ja, men...
00:12:01
Nej, det är, det är,
00:12:03
det kan jag ju förstå,
00:12:05
alltså,
00:12:07
men hur, med sourcemapsen då,
00:12:09
har ni dem, liksom,
00:12:11
hur outputtar ni dem? För jag vet att
00:12:13
när jag satt upp,
00:12:15
eller inte när jag satt upp det, men jag vet att i
00:12:17
ett projekt jag kör nu så finns det stöd för
00:12:19
Sentry och Mads,
00:12:21
sourcemaps och liksom
00:12:23
releaser och allting, och då
00:12:25
tror jag vi har
00:12:27
sourcemaps påslagna
00:12:29
i produktionsbygget.
00:12:31
Jo, men alltså det har jag också slagit på nu,
00:12:35
så Witt, de tog bara en propp,
00:12:37
""Build sourcemaps"" eller ""Sourcemaps true"".
00:12:39
Ja.
00:12:41
Men då skäppar ni med sourcemaps till
00:12:43
prod, alltså till när du resar, eller plockar ni
00:12:45
bort dem manuellt på de vänster, eller?
00:12:47
Vill jag ju inte skäppa dem,
00:12:59
vill jag ju bara trycka upp dem till Sentry.
00:13:01
Ja, så kan det säkert vara.
00:13:03
Så är det nog.
00:13:05
Nu ska vi se.
00:13:07
Så här var det, först var det ett jävla härg,
00:13:09
för det var så här, jag kollade på en gammal instruktion
00:13:11
och du måste
00:13:13
skapa upp en release, och så måste du
00:13:15
se till att pusha den releasen, och sen så måste du
00:13:17
få in samma release-nummer
00:13:19
in i
00:13:21
din Sentry-initiering
00:13:23
in i koden, så då var det så här, ""Ja, då måste jag få ut
00:13:25
samma n-variabel
00:13:27
som jag kan köra både
00:13:29
i workflowet och som jag kan köra
00:13:31
både i workflowet och som jag även kan
00:13:33
stoppa in den
00:13:35
när jag kör applikationen, och
00:13:37
hej och svej, och så måste releasen alltid
00:13:39
finnas först.
00:13:41
Så att jag måste göra det i rätt
00:13:43
ordning, och sen så måste jag
00:13:45
säga vilka commits som ska med, och sen
00:13:47
måste jag stänga releasen, och så, alltså det var
00:13:49
ett jävla härg,
00:13:51
att få upp de här jävla source-mapsen, och så bara
00:13:53
tryck upp source-mapsen, för då
00:13:55
bygger vi, och så outputar den source-maps
00:13:57
och våra byggda filer, och då
00:13:59
tog Century CLI, tog vi bara och tryckte upp
00:14:01
allting till Century.
00:14:03
- Mm.
00:14:05
- Och sen så hittade jag
00:14:07
att de har gjort om det där, så det man gör
00:14:09
är att man genererar upp ett
00:14:11
debug-id i source-mapsen,
00:14:13
och då ska den
00:14:15
automatiskt hitta banden.
00:14:17
Så det var ju
00:14:19
hundra gånger lättare, när jag väl
00:14:21
hade gjort det, men det tog ju några dagar innan jag ens
00:14:23
greppade allting, för att du vet inte det,
00:14:25
du har folk som ""Jag gjorde det här, och jag gjorde det här"",
00:14:27
och man vet inte vad som är vad. För det jag ändå inte
00:14:29
fick att funka var att det stod att
00:14:31
med de här debug-iderna så kan du ändå vara
00:14:33
löst kopplad till en release.
00:14:35
- Just det. - Och här då,
00:14:37
kommer den här skiten, för att
00:14:39
jag har fixat en variabel,
00:14:41
jag har fixat liksom ett id
00:14:43
som beror på commiten, och jag pushar
00:14:45
upp det, den finns i banden
00:14:47
när den kommer in ett error, och den finns
00:14:49
i source-mapsen. Tror du att
00:14:51
de är connectade? Nej, jag har fortfarande
00:14:53
en jävla sektion i Century, som heter
00:14:55
""release-ids"", där alla säger
00:14:57
""Det finns ingenting som är relaterat till det här
00:14:59
release-idet, men det finns ett release-id"".
00:15:01
- [skratt]
00:15:03
- Och när jag får in ett error så står det att
00:15:05
""Det här erroret är relaterat till
00:15:07
den här release-iden, men det finns
00:15:09
ingenting annat relaterat till den"".
00:15:11
Okej, men jag har fortfarande en stack trace
00:15:13
i min egna kod. Alltså jag hatas...
00:15:15
Okej, jag tar tillbaka allt. Jag hatas Century
00:15:17
tydligen. Alltså inte som tooling, men
00:15:19
som att...
00:15:21
[suck]
00:15:23
Jag tycker det här är ganska
00:15:25
beskrivande för saker man...
00:15:27
Alltså för det värsta som
00:15:29
finns är ju nästan... Alltså visst att
00:15:31
om man hittar något verktyg, eller bibliotek, eller
00:15:33
ramverk, eller vad fan det nu kan vara, som är så här
00:15:35
""Fan, jag fattar ingenting av det här"".
00:15:37
Alltså då känner man antingen att
00:15:39
""Det här suger"", eller ""Jag är jävligt dum i huvudet"".
00:15:41
Sen finns det ju sådana
00:15:43
de här enhörningarna,
00:15:45
eller vad fan man ska kalla dem, som är liksom så här
00:15:47
""Allting funkar precis som man har tänkt sig"".
00:15:49
Och man blir liksom glad varumor ska använda det.
00:15:51
För att så här ""Åh, fan vad naturligt det här var""
00:15:53
eller ""Vad intuitivt det var"".
00:15:55
Men sen de värsta är väl nästan då
00:15:57
som du beskriver Century, i att så här
00:15:59
""Ja men, mycket funkar väldigt, väldigt bra"".
00:16:01
Och sen är det en sak som man försöker
00:16:03
fixa, som är så här
00:16:05
""Nej, det här funkar inte alls"".
00:16:07
Och så blir man bara mer och mer irriterad, för man har
00:16:09
någonting man gillar, som tillför värde.
00:16:11
Men som sen är det en grej som
00:16:13
är idiotisk, och så strömar man sig jättemycket på den.
00:16:15
- Ja, alltså nu ska jag inte
00:16:19
säga att jag gillar det, jag är ju
00:16:21
jag letar fortfarande
00:16:23
efter ett ord, jag är indifferent
00:16:25
till att använda det.
00:16:27
Vad heter det på svenska?
00:16:29
- Ehh, indifferent
00:16:33
på svenska.
00:16:35
Jag vet inte, det är måndag, jag är jävligt trött.
00:16:39
Jag vet inte. - Jag vet, men det här
00:16:43
att jag inte kommer på vad det är jag vill säga, gör ont i mitt huvud.
00:16:45
Ja, skit i det.
00:16:47
- Nej, men just som
00:16:49
jag tror det gör det ännu värre
00:16:51
att jag inte ens tycker om, jag älskar
00:16:53
inte Sentry. Det kan ha varit så här
00:16:55
fast då hade jag kanske varit ledsen
00:16:57
och besviken med en arv.
00:16:59
- Ja, det är sant.
00:17:01
Så kan det faktiskt vara.
00:17:03
- Typ så här, min älskade, varför gör du
00:17:05
det så svårt? Typ så.
00:17:07
- Ja, absolut.
00:17:09
Nej, det där är ju
00:17:11
jag vet inte, jag tycker det är svårt
00:17:13
det där, för det är ofta liksom
00:17:15
jag vet inte, samma sak
00:17:17
när man liksom, typ
00:17:19
Remix till exempel.
00:17:21
Jag tycker Remix är svinnice.
00:17:23
Och sen går jag in på ett restdokumentation
00:17:25
och så läser jag någonting ibland som jag bara, vad fan
00:17:27
är det här för något? Alltså jag förstår ingenting
00:17:29
av vad som står. Och då känner
00:17:31
jag mig besviken.
00:17:33
Både på Remix,
00:17:35
för att de inte har förklarat det så bra.
00:17:37
Men också på mig själv, för att jag känner mig så dum och tänker att
00:17:39
jag borde förstå det här.
00:17:41
- Ja.
00:17:43
- Alltså det är så jag känner också, det är bara
00:17:45
att jag tar det för långt.
00:17:47
Alltså för att
00:17:49
mitt känsloliv är så hårt
00:17:51
kapplat till
00:17:53
hur det går på jobbet.
00:17:55
Och det är liksom
00:17:57
den mest dysfunktionella relationen
00:17:59
jag någonsin har haft
00:18:01
och någonsin kommer ha.
00:18:03
Så att det är verkligen så här,
00:18:05
ha, ska få upp source notes till Sedgwick, fattar ingenting
00:18:07
fattar ingenting om GitHub Work Plus,
00:18:09
fattar ingenting om dokumentationen, fattar inte
00:18:11
ingenting om att jag är värdelös, jag ska säga upp mig,
00:18:13
jag flyttar ut i skogen, jag hatar alla.
00:18:15
- Nej.
00:18:17
- Och så håller det på så i tre dagar.
00:18:19
Och så tror jag att det är så här, jag har fixat det!
00:18:21
Nej det funkar inte.
00:18:23
- Nej det är kanske inte
00:18:25
den mest hälsosamma relationen
00:18:27
man kan ha med sitt arbete så att säga.
00:18:29
- Nej, alltså
00:18:33
det är så här,
00:18:35
det är så otroligt knutet.
00:18:37
För jag är verkligen så här,
00:18:39
har det gått bra en dag på jobbet,
00:18:41
då är jag toppen glad. Och så går det typ
00:18:43
tio minuter går det dåligt, då kan jag gå in i
00:18:45
en djup jävla
00:18:47
depression alltså.
00:18:49
Det går instant.
00:18:51
- Ja,
00:18:53
nej det är,
00:18:55
jag vet inte, jag tror jag blir mest
00:18:57
bara frustrerad.
00:18:59
Sen tror jag att jag är väldigt duktig på att släppa det så fort jag liksom
00:19:01
lämnar jobbet dock.
00:19:03
- Ja, men alltså
00:19:07
jag kan ju släppa, nej jag kan ju inte släppa
00:19:09
känslan, men jag kan ju släppa uppgiften.
00:19:11
Det är bara att jag vet att den hänger över mig dagen efter också.
00:19:13
- Ja, men det känns också
00:19:15
som att du sitter ju också kvar
00:19:17
och jobbar länge.
00:19:19
Eller? Alltså det är ju inte
00:19:21
det att du släpper uppgiften direkt, utan det känns som att
00:19:23
du brukar sitta kvar och bara
00:19:25
""ja jag borde lösa det här innan jag lägger ner för dagen""
00:19:27
för att kunna släppa det.
00:19:29
- Ja, det finns väl en viss
00:19:33
risk för att det är
00:19:35
ett beteende som jag
00:19:37
pysslar med.
00:19:39
- Ja, jag tycker det där
00:19:43
det är lite intressant ändå
00:19:45
hur mycket man kopplar ihop
00:19:47
sitt egen värde med
00:19:49
sin prestation är väl egentligen.
00:19:51
- Ja, men det är väl en känsla
00:19:55
av att inte vara värdlös
00:19:57
antar jag.
00:19:59
Jag måste skapa värde, jag måste generera värde
00:20:01
och bevisa att jag har rätt att vara här.
00:20:03
Alltså det går så uselt nu
00:20:05
och jag är så deppig nu
00:20:07
under hela den här perioden.
00:20:09
Jag var ute med hunden förut i skogen
00:20:11
och det är snö på is och allt är livsfarligt
00:20:13
och jag var såhär ""ja men jag kan lika gärna halka""
00:20:15
det hade varit lite skönt.
00:20:17
Ligga i en fåra i skogen liksom
00:20:21
och bara bli ensnöd.
00:20:23
- Det känns också som att det går ihop nästan litegrann
00:20:25
med som vi pratade om i förra avsnitt kanske
00:20:27
när du sa att det måste hända något.
00:20:29
Alltså någonting måste hända.
00:20:31
Oavsett om det är att du halkar
00:20:33
när du är ute och går med hunden.
00:20:35
- Ja men jag mår
00:20:39
uselt. Så jag bara kände
00:20:41
när jag har min stora jacka
00:20:43
på mig så är det som att gå kring med täcke.
00:20:45
Jag hade bara behövt halka
00:20:47
rakt ner i en fåra som var perfekt
00:20:49
till min storlek liksom med armarna i kars
00:20:51
och bara legat där.
00:20:53
- Men går det här åt andra hållet då?
00:20:55
Om du skulle lösa allt det här?
00:20:57
Att du skulle känna att du fick lite flow en dag?
00:20:59
Går du liksom på mål då?
00:21:01
- Ja jag gör ju det.
00:21:03
Det är det som är så äckligt.
00:21:05
Jag har ju insett det.
00:21:07
På riktigt jävla bra humör.
00:21:11
Ja då har jag varit bra på jobbet.
00:21:13
Det är äckligt.
00:21:15
- Ja det är väl inte som man ska göra.
00:21:19
Men samtidigt om du då kan
00:21:21
försöka få det att gå väldigt bra på jobbet
00:21:23
så fan vad då kommer det att gå bra.
00:21:25
- Ja men vi kan ju också konstatera
00:21:27
att det går bra 1%
00:21:29
och 99% dåligt.
00:21:31
Eller så här,
00:21:33
det går bra 1%,
00:21:35
det går kanske
00:21:37
80%
00:21:39
hyfsat fast ändå lite dåligt.
00:21:41
Och sen så, hur mycket är det kvar nu då?
00:21:43
19%
00:21:45
riktigt jävla rövdåligt.
00:21:47
- Och sen går det runt och runt.
00:21:49
- Ja.
00:21:51
Det här är ju inte hälsosamt.
00:21:55
- Nej det kan vi väl konstatera.
00:21:57
Det tror jag vi är både ganska överens om.
00:21:59
- Men ja låt mig i alla fall säga
00:22:07
att jag verkar ha löst
00:22:09
att trycka upp source maps till Sentry.
00:22:11
Och när jag löste det
00:22:13
då var jag ju jätteglad.
00:22:15
Men sen så blev jag lite osäker på
00:22:17
om jag har fått det att funka.
00:22:19
Så att det är lite så upp och ner.
00:22:21
- Är det då för att du inte har
00:22:23
hittat var man hittar det här i Sentry?
00:22:25
Var man ser om source mapsen finns?
00:22:27
- Ja, jag vet inte.
00:22:29
Jag blir så fundersam på
00:22:31
har det verkligen blivit bättre stack trace?
00:22:33
Jag vet inte.
00:22:35
Jag vet inte hur det var innan.
00:22:37
- Nej, absolut.
00:22:39
- Så feedbacken är oklar.
00:22:43
Och jag
00:22:45
fortsätter vara besviken
00:22:47
på att
00:22:49
jag har fått det att funka.
00:22:51
Jag är besviken på att
00:22:53
ladda upp saker
00:22:55
till Sentry.
00:22:57
Och hålla mig indifferent
00:22:59
till att använda Sentry.
00:23:01
Och känner att jag inte
00:23:03
tar mitt ansvar som kollar upp fel
00:23:05
i applikationer.
00:23:07
- Ja, men finns det
00:23:09
några stora konkurrenter
00:23:11
till Sentry?
00:23:13
Om jag googlar. Sentry vs.
00:23:15
Posthog som du pratade om tidigare.
00:23:17
- Nej, det kan jag inte ha pratat om tidigare.
00:23:19
- Men du nämnde Posthog
00:23:21
tror jag. Eller?
00:23:23
- Nej, det tror jag inte.
00:23:25
- Näe?
00:23:27
Har du aldrig...
00:23:29
Jag heller tror jag.
00:23:31
- Hahaha.
00:23:33
- De har en jävla hemsida
00:23:35
där det står så här
00:23:37
8+ products in one.
00:23:39
Trade in your product
00:23:41
and data stack platform
00:23:43
for a single platform
00:23:45
where everything is built
00:23:47
to work together.
00:23:49
Product engineering has never
00:23:51
been so lit.
00:23:53
- Oj,
00:23:55
oj, oj, vem skrev det där?
00:23:57
Åh nej, åh.
00:23:59
- Får jag också berätta att det här paras
00:24:01
med en animerad bakgrund
00:24:03
på en tecknad stad
00:24:05
med höghus.
00:24:07
Plus
00:24:09
någon typ av gubbe
00:24:11
i en Godzilla-dräkt
00:24:13
som sprutar eld.
00:24:15
Och allting brinner.
00:24:17
- Va? Men vad betyder eld?
00:24:19
Vad säger du för någonting?
00:24:21
Jag fattar inte.
00:24:23
- Jag vet inte. Jag tror husen är
00:24:25
product and data stack. Alltså ens existerande tjänster.
00:24:27
Jag tror att
00:24:29
den här dinosaurien med gubben i är
00:24:31
Posthog.
00:24:33
- Och bränner ner dem.
00:24:35
Inte det är otrevligt.
00:24:37
Varför ska jag ha ett verktyg som
00:24:39
förstör mina data stacks?
00:24:41
- Jag vet inte. Jag vet verkligen inte.
00:24:43
Men jag känner också att jag inte...
00:24:45
Jag vet inte. Det känns som att
00:24:47
de försöker väl vara lite coola. De har alltså
00:24:49
product analytics, webb-analytics, session replay,
00:24:51
feature flags, A/B-testing,
00:24:53
service, data pipeline och
00:24:55
data warehouse.
00:24:57
- Det är för mycket. Det är för mycket.
00:24:59
Alla tjänster som har så här mycket grejer, det går liksom inte att hantera det.
00:25:01
- Nej, jag känner också.
00:25:03
Det känns som ett monster.
00:25:05
Fast det var i och för sig ett monster i den här
00:25:07
grafiken.
00:25:09
Det kanske är det här de försöker visualisera.
00:25:11
De försöker visualisera att
00:25:13
posthog, det är liksom någon som jobbar på marknadsföringen
00:25:15
på posthog som har
00:25:17
som gör ett väldigt tyst, anonymt
00:25:19
uppror mot att de är för stora.
00:25:21
Så då gör de att marknaden är
00:25:23
att de är ett monster.
00:25:25
- Men varför är de inte ett monster?
00:25:30
Varför är de igelkottar?
00:25:32
- Nej, jag vet inte.
00:25:34
Det är...
00:25:36
Jag fattar inte.
00:25:40
Det är kört.
00:25:42
Och jag känner att det är så mycket
00:25:44
text på den här sidan också.
00:25:46
Så att jag...
00:25:48
Orkar faktiskt inte läsa allt.
00:25:50
- Ja, jag kommer inte prova det där.
00:25:52
- Nej.
00:25:54
Vad skulle jag säga? Jo, jag skulle säga att det är jävligt varmt.
00:25:56
Det känns som att det är dåligt luft här inne
00:25:58
i mitt lilla kontor.
00:26:00
- I din garderob?
00:26:02
- Ja, det är absolut en garderob.
00:26:04
Som jag sitter längst inne i.
00:26:06
Jag känner lite på så här.
00:26:08
Kan man bli koldioxidförgiftad
00:26:10
när man sitter i ett rum som är för litet?
00:26:12
Hade det inte varit en jävla grej
00:26:14
att gå out with a bang?
00:26:16
Eller tvärt emot ett bang.
00:26:18
Jag skulle bara dö tyst själv här inne
00:26:20
av koldioxidförgiftning.
00:26:22
- Det måste också vara världens tätaste garderob
00:26:24
om det här ska ske.
00:26:26
- Ja, det kanske är så. Jag vet inte.
00:26:28
Men jag vet inte. Jag sitter och funderar på om man skulle behöva bygga in
00:26:30
någon liten ventilationslösning här.
00:26:32
Så att det kan bli lite bättre luft.
00:26:34
- Det kanske är att mäta om luften faktiskt är dålig.
00:26:36
Eller om jag inbillar mig det här.
00:26:38
- Alltså luften är säkert alldeles dålig.
00:26:40
Det är säkert som din kollega
00:26:42
och min fördetta kollega alltid säger
00:26:44
när man kommer in i ett mötesrum. Att det luktar mun här.
00:26:46
Så är det säkert.
00:26:48
- Det gör det säkert.
00:26:50
- Men jag tror inte du är nära döden kanske?
00:26:52
- Nej, det kanske var att dra
00:26:54
i lite för stora spakar.
00:26:56
- Okej, så podden
00:26:58
kommer liksom själv dö för att
00:27:00
jag kommer ligga i en skåra i skogen
00:27:02
- Om man har dött i din garderob.
00:27:04
- Ja, absolut.
00:27:06
Alltså jag tror att det är där
00:27:08
det tar slut.
00:27:10
Jag tänker inte.
00:27:12
- Vad bra då.
00:27:14
- Bra att ni har lyssnat.
00:27:16
Det var kul som vanligt att
00:27:18
snacka lite med er.
00:27:20
Vi hörs igen om två veckor.
00:27:22
- Ja det gör vi.
00:27:24
Jag kanske ragar mindre då.
00:27:26
- Om inte jag har dött av koldioxidförgiftning
00:27:28
och du ligger i en skåra i skogen.
00:27:30
- Ja, exakt.
00:27:32
- Vi ses då. Ha det bra hörni.
00:27:34
- Hejdå.
00:27:36
(Outromusik)
Tillbaka upp