tillbaka till startsidan

88. Jag satt i ett typhål

Lyssna på Spotify lyssna! Lyssna på iTunes

Idag blir det ett fullproppat avsnitt av saker vi inte vet så mycket om! Allt om folk som hatar TypeScript och folk som älskar TypeScript, att tycka saker om vad andra gör, Antons hyffsade danska, Turbo, Hotwire, energinivåer, semikolons, två olika typer av tyckare, 2-1 i matchen mellan TypeScript och JavaScript samt massor, massor av annat.

Om du gillar podden blir vi väldigt glada för en liten recension i iTunes eller en prenumeration på Spotify. Följ oss och säg hej på @asdfpodden på Instagram eller Twitter (Anton, Therése) <3

Länkar

Avsnittets skämt:

Varför blev konstnärens tavla för liten?
De hade inte tillräckligt med RAM
Inskickat av Simon L
Skrapa här!!
Transkribering
Transkriberingen är gjord av nån "AI-grej". Du kan förbättra den genom att klicka precis här :)
00:00:00
Varför blev konstnärens tavla för liten?
00:00:04
Något med ram?
00:00:08
Hon hade för lite... en ram.
00:00:12
Det är så tråkigt att du har skämt när du tar alla.
00:00:20
Men förlåt, men alltså du sa ju det förra gången, något med local host.
00:00:25
Alltså vadå jag trodde det var att man fick.
00:00:27
Ja man får säga, man får säga, man får säga.
00:00:29
Det var ett skämt från vår lyssnare Simon förresten.
00:00:31
Tack Simon.
00:00:33
Välkomna hörni till ett nytt avsnitt
00:00:35
av asdf. Jag känner att jag har fan
00:00:37
jävligt bra energi idag.
00:00:39
Ja det är bra, jag har
00:00:41
jätte dålig energi.
00:00:43
Så det är precis som det har varit sedan första avsnittet.
00:00:45
Nej det var lite elakt sagt.
00:00:47
Det var elakt sagt.
00:00:49
Alltså jag är en opi ibland.
00:00:51
Jag håller brant tal.
00:00:53
Exakt. Men jag tror att
00:00:55
Jag går in i avsnittet med mer energi.
00:00:57
Och du brukar komma igång mitt i ungefär.
00:01:00
Och så när du ""rile me up"" med ämnen som jag inte är beredd på.
00:01:04
Exakt.
00:01:05
Och idag tänkte jag att vi skulle prata om... Nej jag har inte.
00:01:08
Vad... Jo.
00:01:12
Det var ju några veckor sedan.
00:01:14
När...
00:01:16
Det måste kanske ha varit en månad sedan nu.
00:01:18
Det går så snabbt.
00:01:19
Vi borde kanske släppa avsnitt varje vecka istället.
00:01:21
Men vem vet.
00:01:23
Men snälla, lugna ner dig!
00:01:25
Nu ser jag bra energi idag.
00:01:27
Det var ju några veckor sedan på Twitter, när det var lite drama.
00:01:31
Och det var ju massor av drama på sistone.
00:01:34
Vi har haft Unitys prisändringar, vi har haft ban-releasen,
00:01:39
när de klankade ner på Nodes prestanda som sedan visade sig inte vara supermycket snabbare, bla bla bla.
00:01:46
Men en av de som jag tyckte var roligare, som kanske kan leda till att vi pratar om något annat också,
00:01:51
är att vår favorit dansk, DHH eller David Heinemeier Hansson heter han va?
00:02:01
Jag vet inte ens vem det är.
00:02:03
David Heinemeier Hansson, ganska bra dansk han är va? Ja tack.
00:02:07
Han som driver Basecamp såklart.
00:02:13
Ja, ja, ja, ja, ja, honom har vi pratat om.
00:02:16
Ja exakt. Vi pratade om han i avsnittet som heter ""38%"" tror jag kommer ihåg.
00:02:20
Oj.
00:02:22
Faktiskt. Jag vet inte vilket avsnittets nummer dock.
00:02:24
Han gick ut och sa att, för han är ju bascamp och han är väl maintainer av något populärt open source bibliotek.
00:02:38
Jag är ute och svamlar, jag kommer inte ens ihåg vad det heter.
00:02:40
Vadå Gatsby?
00:02:42
Nej, Turbo tror jag det heter.
00:02:45
Vadå, vad gjorde Basecamp? Jag har ingen minne.
00:02:50
Du klagade på att jag inte brukar minna saker nyss.
00:02:53
Du minns aldrig saker.
00:02:56
Har vi pratat om det här? Ja, för fem minuter sedan.
00:02:59
Turbo hänger ihop med HotWired.
00:03:07
HotWired är väl liksom någonting för att man ska slippa skriva javaskript. HotWired är väl typ såhär HTML over the wire. Det är väl därför det heter HotWired kanske.
00:03:21
Alltså det är typ som HTMX om det ringer någon klocka.
00:03:27
Det gör det.
00:03:29
Det är ganska ointressant vad det här är egentligen.
00:03:33
Jag har aldrig träffat en enda person som använder det.
00:03:35
Så jag vet inte, det kanske är helt värdelöst.
00:03:37
Men jag känner att starten på avsnittet är stark.
00:03:41
Nej, det är riktigt svagt.
00:03:43
Men har man klarat sig hit så blir det intressant nu.
00:03:45
Jo, han, DHH, postade på sin blogg såklart att vi skiter i TypeScript nu.
00:03:55
Vi tar bort det här från Turbo 8.
00:04:00
Och det är liksom...
00:04:04
Men vad sa vi att Turbo var?
00:04:08
Vad Turbo var?
00:04:10
Ja, var det det som var som HTMX?
00:04:13
Ja, det hänger ihop med det på det mesta. Jag vet inte.
00:04:17
Det var ihop med Hotwire som är som HTMX. Ni hör ju.
00:04:22
Jag har ingen koll på de här grejerna.
00:04:24
Det jag ville prata om var att de tar bort TypeScript.
00:04:27
Och ska köra bara JavaScript.
00:04:29
Det som jag tycker är kul är att...
00:04:33
Ehm...
00:04:35
Det är såhär kul och kul.
00:04:38
Det som jag tycker är att det dök upp en massa drama efter det här.
00:04:42
Folk kom ut ur TypeScript hörnen och var såhär ""Varför ska du ta bort TypeScript? Är du dum i huvudet?""
00:04:47
Och folk kom ut ur ""De som hatar TypeScript""-hörnet och sa ""Åh, äntligen!""
00:04:53
Och bloggposten är också... Den är skriven på ett sätt som gör att man förstår att det här var på gång.
00:05:07
Alltså det känns som att den är liksom clickbait åt båda hållen.
00:05:12
Typ, de som hatar TypeScript kommer älska den för att den här bloggposten är typ så.
00:05:19
Så de kommer ut och sprider den all världens väg.
00:05:21
Och de som älskar TypeScript kommer komma dit och vara såhär ""Vad fan bashar du ner TypeScript så mycket för?""
00:05:27
För det är typ, alltså den är inte så lång bloggposten men den börjar liksom typ såhär
00:05:31
""It's with great pleasure I can announce we're dropping TypeScript.""
00:05:35
Jag har sett massa människor som tycker om JavaScript med typer.
00:05:44
Men jag har aldrig varit ett fan.
00:05:46
Inte efter att det fått fem minuter, inte efter att det fått fem år.
00:05:50
Så därför ska vi ta bort det.
00:05:52
Typ så här, TypeScript kommer bara i vägen, bla bla bla bla bla.
00:05:58
Det är jättejobbigt.
00:06:00
Varför har ni ens börjat använda det då?
00:06:03
Ja, det är också en bra fråga.
00:06:05
Men...
00:06:07
Sen...
00:06:09
Sen är det liksom...
00:06:11
Hela artikeln slutar med...
00:06:13
""So farewell TypeScript. May you bring much rigor and satisfaction to your tribe while letting the rest of us enjoy JavaScript in the glorious spirit it was originally designed, free of strong typing.""
00:06:27
Men också att det här blir mer kontroversiellt än ""Hej, jag tänkte behandla alla våra anställda som skit"".
00:06:35
Jag vet inte om det fick mer uppmärksamhet.
00:06:40
Det var väl ändå tur?
00:06:42
Ja, det håller jag verkligen med om att det var tur.
00:06:44
Men han var anställda fortfarande?
00:06:48
Ja, det antar jag.
00:06:49
Han har säkert gått ut och sagt att ""Gud var mycket bättre i går för oss nu efter att de här idioterna slutade"".
00:06:56
som jag har med sagt någon gång också.
00:06:58
Men det som hände var ju som sagt att det blev världens fanboykrig.
00:07:07
För det känns verkligen inte som att fangirls bryr sig så mycket om typescript eller inte typescript om jag ska vara helt ärlig.
00:07:15
Men jag tycker det är så jävla spännande att man kan tycka så mycket om vad någon annan gör.
00:07:29
Ja, är det här någon typ av paket som man drar in i sina egna projekt, eller? För då kan man ju gilla A-typer.
00:07:40
Ja, precis. Nu vet jag inte om de här skulle fortfarande generera typer.
00:07:46
Det finns egentligen två delar av det här dramatet.
00:07:48
Det ena var det här som jag pratade om nu, det var typ TypeScript mot inte-TypeScript.
00:07:52
Och den andra delen var att folk tyckte att han skötte det här Open Source-projektet ganska kast.
00:07:58
För att det är ett Open Source-projekt.
00:08:00
Men helt plötsligt så droppar de det här och bara...
00:08:02
Det var en PR som gick igenom på typ tre timmar som ingen hade granskat.
00:08:05
Där de bara tog bort alla TypeScript-typer.
00:08:07
Vi kan lägga den åt sidan kanske.
00:08:11
Men det var en diskussion där i.
00:08:14
Som var typ så här, ska vi inte ändå ha kvar typer utåt?
00:08:18
Alltså så att faktiskt användarna kan få typer av oss.
00:08:23
För det var ju också en diskussion om det här när Svält,
00:08:29
var det Svält? Ja det var väl Svält.
00:08:31
Som också sa att vi tar bort TypeScript nu.
00:08:36
Vilket var också en jävla överdrift för att de skulle behålla JS-doc, alltså att de typar allting som behövs med kommentarer istället.
00:08:45
Men usch.
00:08:48
Jag tycker också ""usch"", men deras argument var typ såhär ""ja men det är alltså för ett bibliotek eller för ett paket som man drar in och använder så är det ganska skönt att slippa byggsteget"".
00:08:59
Jo, jo, jo, jo.
00:09:02
Men samtidigt, svält är ju typ liksom, det är en kompilator.
00:09:08
Så jag vet inte, alltså, alla som använder svält behöver ju kompilera.
00:09:13
Aja, men det var liksom argumentet från deras sida.
00:09:16
Och där tycker jag ändå att det är vettigt, för de var ju väldigt tydliga med att så här,
00:09:19
även om de fick massa skit för det för början, för att folk inte fattade vad de menade.
00:09:22
Så var de ändå väldigt tydliga med att så här, men vadå, det kommer inte ändras någonting för slutanvändarna.
00:09:27
Alltså de som använder, eller de som konsumerar det här paketet, de kommer fortfarande kunna använda TypeScript.
00:09:33
Alla typer kommer fortfarande finnas, det kommer inte vara någon skillnad.
00:09:37
Okej.
00:09:39
Alltså, jag känner mig så långt utifrån, jag känner att jag fick liksom sämre energi av det här på något sätt.
00:09:47
För att jag liksom...
00:09:48
Du är en fangirl, det är det du säger.
00:09:51
Nej, precis tvärtom tror jag.
00:09:53
För att det var mycket viktigare för mig att bry mig om saker förr i tiden.
00:09:59
Alltså typ dubbelfnuttar eller enkelfnuttar, det här eller det här.
00:10:05
Alltså att jag var väldigt fast på detaljer.
00:10:07
Det tror jag var för att det var det enda jag kände att jag förstod och hade kontroll över.
00:10:11
Men ju mer tiden går nu, jag bryr mig liksom så himla lite.
00:10:17
Jag satt i världens jävla typhål nyligen där jag försökte få ut ett schema från Contentful så att jag kunde codegenera upp typerna baserat på GraphQL-schemat.
00:10:37
Eftersom det är ett Contentfuls GraphQL API så är det ju typ de som behöver tillhandahålla schemat.
00:10:43
Men att försöka få ut någonting från dem visade sig ju vara rent jävla helvete, ursäkta mig.
00:10:50
Så jag bara gav upp och typade det liksom bara själv.
00:10:56
För att det API vi använder det rör inte på sig så mycket och sådana grejer.
00:11:02
Och jag bara satt där och tampades med det här och kände att det här suger ju.
00:11:08
Men det är också det jag ska göra nu.
00:11:10
Och det är TypeScript här så då använder jag väl det.
00:11:13
Alltså jag hatar inte ens TypeScript längre.
00:11:16
Jag känner ingenting för TypeScript typ.
00:11:18
Och jag känner att jag orkar inte, jag förstår inte att folk brinner så mycket för sådana här saker.
00:11:25
Jag gör verkligen inte det.
00:11:27
Nej, men jag funderar på...
00:11:29
För jag tänker att det finns två olika perspektiv.
00:11:33
Det ena är ju det som man själv sitter med.
00:11:38
Alltså den koden du skriver dag till dag och hur den funkar och vad den gör.
00:11:43
Att man kan brinna för det.
00:11:46
Att jag vill att min kod ska funka bra, jag vill att vi inte ska ha semicolons för att...
00:11:51
Det påverkar ju allt man gör, såklart.
00:11:54
- Lugna dig.
00:11:56
Jag vet ju lite grann.
00:11:58
Och sen finns det ju då personer som är...
00:12:00
Men jag vill inte att DU ska använda semikolons.
00:12:03
För att det påverkar...
00:12:05
...mig på något sätt.
00:12:07
Jag vet inte.
00:12:09
Alltså det är ju dom personerna som dyker upp
00:12:11
när det blir dom här dramarna på Twitter.
00:12:13
Eller på X.
00:12:14
Ah just det, jag har sagt att jag aldrig ska säga X.
00:12:16
Dom här dramarna på Twitter.
00:12:18
Då...
00:12:20
Det är ju dom personerna som dyker upp som såhär...
00:12:22
Men varför ska DU...
00:12:24
Du måste använda TypeScript, för TypeScript är ju bäst.
00:12:27
Ja, det har du väldigt rätt i.
00:12:30
Det är ännu mer oförståeligt. Nu fick jag ännu lägre energi.
00:12:33
Jag kan identifiera mig med den första kategorin.
00:12:36
Att jag på något sätt brinner för att koden som jag skriver och arbetar i
00:12:41
ska vara på ett visst sätt.
00:12:43
Men det handlar ju mest om att jag påverkas av det.
00:12:47
Alltså kanske hur lätt den är att underhålla påverkas av det.
00:12:50
Eller hur lättläst den är, eller vad det nu kan vara.
00:12:53
Det påverkas av hur koden som man skriver ser ut, eller vilka teknikval man har gjort.
00:12:59
Och då kan jag känna att jag är lite passionerad.
00:13:02
Passionerad är så jävla fel ord.
00:13:03
Jag är ändå...
00:13:05
Jag vill ändå vara starkt involverad i hur det är.
00:13:11
En ""no semicolon evangelist"" är vad du är nu.
00:13:15
Absolut.
00:13:16
Otroligt passionerad för att sprida dina läror.
00:13:20
Ja, jag älskar när nån frågar mig ""men vad är du passionerad kring?""
00:13:23
Ja, men se mig, Olof! Där!
00:13:25
[Skratt]
00:13:26
Alltså, jag drog igång ett projekt där jag skulle byta alla ""default exports"" till ""named exports"".
00:13:33
Så jag bryr mig ju också.
00:13:36
För det var ju en kulle som jag faktiskt nästan dog på.
00:13:39
Ja, men den passionen dog väl där också?
00:13:41
[Skratt]
00:13:42
Ja, det gjorde den verkligen.
00:13:44
[Skratt]
00:13:46
Min sista passion. Den är helt släckt.
00:13:50
Nej, men det blev en sån där, jag känner igen den grejen.
00:13:53
För Named Exports var ju inte så mycket för att det ska vara så, utan det var ju för att jag var ny
00:13:59
och hade så jäkla svårt att navigera mig i projektet.
00:14:04
Och den passionen på något sätt kanske är kvar för de som kommer in nya, men jag personligen är inte ny i projektet längre.
00:14:12
så jag kan ju navigera mig runt ändå nu.
00:14:14
Så då tydligen så bryr jag mig inte riktigt lika mycket om det jag inser nu när vi pratar om det.
00:14:21
Empatin för de nya sjönk ju mindre ny du själv blev.
00:14:25
Ja, speciellt om det nya konsulter kommer att ta mina gig.
00:14:30
Ja, men jag vet inte.
00:14:33
Det är väl kanske inte så svårförklarligt egentligen
00:14:37
för att man kan väl dra paralleller till vad som helst i världen som folk är passionerade kring.
00:14:44
Alltså att man hejar på ett fotbollslag och blir en fotbollshuligan,
00:14:47
men i programmerade världen så är man typskrifthuligan istället.
00:14:51
- Jo, men är det inte också ett litet problem att världen är sån?
00:14:56
- Ja, Gud ja, absolut.
00:14:57
Alltså så här, de här typ kulterna eller liksom de...
00:15:04
Är det så att, jag var på väg att säga stamm nämligen,
00:15:07
och då kom jag och tänkte på att, går det tillbaka till att vi var liksom några jävla urtidsdjur,
00:15:11
eller hur man ska säga, men urtidsmänniskor som
00:15:13
levde i stammar, vi ville ha vår tillhörighet,
00:15:16
och alla är bara osäkra, små prickar i universum som söker sin tillhörighet?
00:15:20
Och vissa hittar en på fotbollsplan, vissa hos TypeScript.
00:15:25
- Ja men så är det väl, för att så här,
00:15:27
om du inte får vara med i gruppen, då blir du uppäten.
00:15:30
Så det är gruppen som är tryggheten.
00:15:32
Åh, grupppsykologi, vad fan som heter jag?
00:15:34
Alltså...
00:15:36
Jag har gått i så mycket terapi, höll jag på att säga.
00:15:40
Så du borde förstå det här? Det är där du säger det?
00:15:43
Jag borde kunna, jag borde vara psykolog vid det här laget.
00:15:46
Jag förstår inte.
00:15:48
Nej, men så är det väl. Alltså, det är...
00:15:50
Jag bara... Jag vet inte om det är att jag befinner mig i någon typ av bubblad
00:15:54
och jag... En så jävla hög häst som jag kommer ramla ner från vilken sekund som helst.
00:16:00
Men vi i programmeringsvärlden, vi borde vara bättre än så här.
00:16:06
Ja, borde vi inte det då?
00:16:12
Jo, men vi är ju också bara fucking människor som blir ägda av vår egen hjärna.
00:16:18
Ja, absolut. Så är det.
00:16:23
Men jag vet inte, jag har bara så svårt, på något sätt kan jag förstå att det blir det här kring ett fotbollslag eller att det kan bli kring något annat som är redan tävlingsinriktat från början.
00:16:37
Men TypeScript och JavaScript är ju liksom, det är ingen som kommer vinna med två mål i slutet.
00:16:45
Men har du aldrig tävlat i det där? En skriver TypeScript, en skriver JavaScript och sen så skriver de samma projekt och sen i slutändan så mäts det på hur snabbt det gick och hur många buggar det var.
00:16:55
Ja, vi kanske har något där.
00:16:58
Hela toppen är det alltså.
00:17:00
Det här är den nya programmerad tävlingen som kommer slå, utspelas över en långsam, ointressant vecka.
00:17:08
Live streamade, de sitter och svettas.
00:17:14
Sen blir det tilläggsminuter, då ska man refakturera koden.
00:17:20
Det här kommer vi också göra med alla nya ramverk. Hur lätt är det att bygga en ToDo-app i det här nya?
00:17:26
Exakt. Där finns det väl något ""to do"" MVC, som är något typ av projekt för att visa att så här bygger du en ""to do""-app i React, så här bygger du den i Svelte, så här bygger du den i Angular och så vidare.
00:17:41
Ja, men var det någon som mätte hur lång tid varje tog?
00:17:45
Nej, men borde man inte kunna mäta hur många GitHub-issues varje fås eller något?
00:17:53
Det känns oerhört svårt att mäta.
00:17:59
Min upplevelse av TypeScript är att jag tycker att TypeScript är fantastiskt.
00:18:04
Jag har inga tankar överhuvudtaget på att säga ""farewell"" till TypeScript.
00:18:11
*Suck*
00:18:13
*Suck*
00:18:15
Alltså, det är så jävla gnälligt.
00:18:18
Det är alltid bara gnäll, gnäll, gnäll, gnäll, gnäll.
00:18:21
Men det är allvarligt.
00:18:22
Alltså, TypeScript.
00:18:23
Det bara gnäller på mig.
00:18:25
Det gnället är väl, ""Ah, hej, här har du gjort fel.""
00:18:28
Jo, men det är fortfarande så här att, ""Ah, okej, men jag har suttit och typat allting och fått in allting och liksom gjort allting,
00:18:35
Jag har kämpat med den här skiten, men fick ändå ut en buggjävel så hela sidan kraschade.
00:18:41
Vad har TypeScript då? Ursäkta mig.
00:18:44
Är det inte då ännu tydligare att det är du som verkligen gjort fel den här gången?
00:18:49
Jo, men då säger alla att TypeScript hade räddat det där.
00:18:54
Nej, uppenbarligen inte.
00:18:57
Men TypeScript kan ju inte rädda alla buggar.
00:19:00
Jag råkade stoppa in fel query för att jag stoppade in ""articles"" istället för ""article"".
00:19:06
Ja, och så var den typad. ""Ta emot en query"". Jätteduktig typer.
00:19:09
Nej! Nej! Jag typade upp hela svaret jag får tillbaka och stoppade in det som typen i liksom...
00:19:16
Ja... Nej. Det är bara en besvikelse, tycker jag.
00:19:19
Men jag jobbar ju uteslutande med TypeScript nu. Och jag menar, det är väl okej?
00:19:26
Jag tycker att storheten är när man refakturerar.
00:19:34
Du kan säga att ""Byt namn på den här"" och så byter du namn överallt.
00:19:40
Där den är används.
00:19:43
Jag jobbar inte riktigt så va?
00:19:45
Nej, du byter aldrig namn på saker. Du lägger bara till.
00:19:49
Ta inte bort kod.
00:19:50
Nej, jag gör det manuellt.
00:19:51
Så går jag in i alla filer och gör det manuellt.
00:19:53
Så gör jag en ""yarn lint"" och sen ändrar jag alla filer som är trasiga.
00:19:56
Då är det inte så konstigt att TypeScript skriker på dig, tänker jag.
00:19:59
Alltså...
00:20:01
Nej, jag vet.
00:20:05
Men, nej, men alltså problemet är att vi köper en sån där jävla indexfiler.
00:20:09
Så att det byter ju bara i indexfilen.
00:20:11
Ja.
00:20:12
Och ""default exports"", du vet, som du hörde.
00:20:16
Jaha, så det är här man ska ha TypeScript till säger du? Nu blev jag ledsen.
00:20:20
Det är det, absolut.
00:20:22
Jag är så självmedveten nu.
00:20:24
Samtidigt, jag känner ju, nu sitter jag här och bryr mig om du använder TypeScript eller inte.
00:20:30
Ja, och jag sitter och bryr mig om att jag måste använda TypeScript. Åh, det här har liksom gått ut för...
00:20:35
Och jag är så självmedveten nu, för jag tycker det här är det konstigaste avsnittet.
00:20:38
Det liksom pendlar mellan upprördhet och jättelåg energi. Vad är det som pågår?
00:20:43
Det är alla våra avsnitt.
00:20:45
Ehm...
00:20:47
Det är så det är.
00:20:49
Men det var något mer jag skulle säga om det här...
00:20:55
Som jag inte kommer ihåg längre.
00:20:59
Den tråden tappade jag absolut helt och hållet.
00:21:01
För att jag började skrika ""absolut"".
00:21:04
Ja, jag skrek tillbaka. Det är så det funkar.
00:21:06
Man en höjer rösten och sen så står vi där och skriker på varandra om typescript och javascript.
00:21:10
om vi ska ha ett TES-dock eller JIS-dock och allt möjligt.
00:21:14
- Men har vi liksom pratat om det här i typ 30 minuter?
00:21:17
- Ja, något sånt. - Det är helt sjukt!
00:21:21
- Ja, men du ser, det är ju engagerande innehåll. Tiden går så snabbt.
00:21:25
- Men är det verkligen... Ja, alltså det...
00:21:27
Jag säger ju så här, ""Ja, jag bryr mig inte så mycket längre""
00:21:29
men sen så bryr jag mig jättemycket.
00:21:31
Vad gud, vilken jävla hycklare!
00:21:35
- Ja, men jag vet inte...
00:21:38
Jag tycker i alla fall att det är ganska intressant att se på hur folk kan vara så upprörda.
00:21:47
Det är väl lite i Twitters natur också kanske, att folk blir upprörda.
00:21:53
Men också att det är så hela tråkigt att den här snubben han gör det bara för att få sin uppmärksamhet och sen så får han sin uppmärksamhet.
00:22:00
Han vill bara skapa kaos.
00:22:01
Ja, Gud ja. Han känns som en...
00:22:05
Nej, jag vet inte. En person som tycker väldigt mycket saker, väldigt ofta och
00:22:10
är duktig på att skriva det så att det får uppmärksamhet.
00:22:15
Tror du att hans idol är musken, eller?
00:22:19
Ja, de är nog ganska bra kompisar, det tror jag.
00:22:22
Kompisar till och med? Fy fan.
00:22:24
Nej, jag vet inte om de känner varandra, men det är ju fattar.
00:22:28
Ja, men alltså just alla dom här jävla galna snubbarna som styr världen.
00:22:36
Ja, och jag tycker det är spännande för just DHH som han då kallas är ju intressant för att Basecamp var ju innan den här typ inget politiskt snack på jobbet incidenten
00:22:50
Väldigt sedda som ett superhärligt bolag där skulle man vilja jobba, det verkar vara nice där.
00:22:56
Han såg som någon typ väldigt mycket tech-idol bland
00:23:04
män i början på 20 års åldern som gymmar mycket.
00:23:10
Den bilden är helt annorlunda nu.
00:23:14
Kanske inte för männen i 20 års åldern som gymmar mycket, men för de flesta andra.
00:23:19
Jag upplevde ju att bilden av Musk var typ sån i början också.
00:23:25
Ja, absolut.
00:23:27
Han är en innovatör, han kommer rädda världen, han är så cool, han är så smart.
00:23:31
Han gjorde en jävla gästspel i Big Bang Theory.
00:23:35
Att han var liksom...
00:23:37
Ja, absolut. Så tror jag att det var för båda två.
00:23:41
Ja, som folk såg upp till. Och sen så bara ballade de över.
00:23:45
Basecamp hade en podcast som många har lyssnat på.
00:23:49
De har skrivit böcker som heter ""Shape up"" och ""It doesn't have to be crazy at work"".
00:23:54
Vilket jag också tycker är väldigt ironiskt.
00:23:57
Men jag vet inte, det är ju speciellt att det kan vända så snabbt.
00:24:05
Alltså, jag tänker att de skulle behöva lite terapi.
00:24:13
Ja, det tror jag att jag kan skriva under på med 100%.
00:24:19
Undrar om de har gått i...
00:24:22
Nu ska man inte sitta och spekulera om människors mentala tillstånd här kanske.
00:24:27
Men det är bara lite intressant att tänka på.
00:24:30
Har de blivit sådana här för att de har gått i terapi eller för att de inte har gått i terapi?
00:24:35
Men har de inte gått i typ sån här spirituell terapi som i Silicon Valley är ju deras Steve Jobs-kopia är ju Gavin Belsom som har någon spirituell vägledare som det enda han gör är att säga ""Ja du är så smart"" typ.
00:24:50
Jaha och sen åkte de och drack lite ayahuasca, spydde upp sig och sen så blev de sådana här.
00:24:59
Vi ska inte prata mer om Elon Musk, men jag tycker att en av de roligaste sakerna som har hänt på sista tid i hela populärkulturen är ju när han utmanade Zuckerberg på någon jävla MMA-match.
00:25:12
Och liksom bara först byggde upp det hur mycket som helst och bara ""ja men nu pratar jag med arrangörer, jag pratar med alla möjliga"" och sen visade det sig att han bara ""nej, han vågar inte"".
00:25:24
Nej han bara jag kan ta det och Suckerberg så här ja jag är yngre än dig jag tränar kampsport och jag är starkare än dig alltså jag har inga problem med det här.
00:25:32
Nej.
00:25:33
Du är dum alltså.
00:25:35
Det var också så att de pratade om det i flashback forever podden och pratade om att han har en så kantig kroppshydda.
00:25:43
Ja men han ser ju ut som Cybertruck typ.
00:25:47
Hans nya bil?
00:25:49
Ja den kantiga.
00:25:51
Ser han ut så? Jag har aldrig tittat på mer än hans face, tror jag.
00:25:56
Nej, men nu sitter vi verkligen och pratar om hur folk ser ut,
00:26:00
och om de går till psykolog, det är verkligen dags att runda av det här avsnittet.
00:26:03
Ja, det är mitt fel. Jag ber om ursäkt allihopa.
00:26:08
Sånt får man ta när man är världens rikaste person. Det kan jag verkligen tycka.
00:26:13
Och galen.
00:26:15
Exakt. Tack för att ni lyssnade, hörni.
00:26:17
Vi... just det, det finns fortfarande chans att skicka in frågor om man vill det.
00:26:20
Men...
00:26:22
Det är väl att vi stänger den slussen snart.
00:26:25
-Så skicka in någon fråga. -Och sen kommer det svar.
00:26:28
Det kommer komma svar, absolut. Vi tjatar om det här, men det kommer komma svar.
00:26:31
Ni kommer uppskatta dem. De kommer vara härliga.
00:26:34
Ni får fråga om vad ni vill.
00:26:36
Fråga typ vad Therese åt till lunch idag eller nåt.
00:26:38
Jag vet inte, nåt sånt kul.
00:26:39
Vi hörs igen om två veckor.
00:26:41
-Det gör vi. Hej då. -Bye bye.
00:26:44
[Outromusik]
Tillbaka upp