tillbaka till startsidan

70. Jamstack hit och jamstack dit

Lyssna på Spotify lyssna! Lyssna på iTunes

Vi utgår från Netlifys köp av Gatsby och det leder till ett härligt spretigt samtal om allt från att GraphQL är överskattat, att delat ägandeskap inte är något ägandeskap, Jamstack, WAMP, MAMP, MERN och andra stackar inklusive myrstackar. Dessutom en hel del om att ursäkta influencers, att företag alltid kommer se till sig själv i första hand och lite lite alkoholhets.

Om du gillar podden blir vi väldigt glada för en liten recension i iTunes eller en prenumeration på Spotify. Följ oss och säg hej på @asdfpodden på Instagram eller Twitter (Anton, Therése) <3

PS. Anton spelade in på en ny plats och det gick väl sådär. Vi löser bakgrundsljudet tills nästa gång. Förhoppningsvis.

Länkar

Avsnittets skämt:

Hur grattar embedded-utvecklare varandra?
Heap heap hurra!
Skrapa här!!
Transkribering
Transkriberingen är gjord av nån "AI-grej". Du kan förbättra den genom att klicka precis här :)
00:00:00
Hur grattar Embedded-utvecklare varandra?
00:00:04
Jag har inte den bläckaste.
00:00:06
Hip hip hurra!
00:00:09
Absolut.
00:00:14
Det påminner mig lite om en sticker jag har på min dator.
00:00:18
Jag vet inte om du har sett den.
00:00:20
Kanske.
00:00:22
Eller om jag hade den på min förra dator.
00:00:24
Jag måste bara stänga locket här utan att lägga på.
00:00:26
Jag hade den på min förra dator. Jag borde sätta på den igen.
00:00:28
Då är det en array som innehåller orden "hiphip".
00:00:34
Och då är det alltså en "hiphip-array".
00:00:38
- Ja... - Är det kul?
00:00:40
Det är lika dåligt ungefär.
00:00:42
Men vadå, sparar du gamla klistermärken?
00:00:44
Nej, men man kan väl köpa det på nytt?
00:00:46
Jaha... Nej?
00:00:48
Alltså jag har bara typ 100 stickers av min hund kvar.
00:00:54
Ja, men dom har jag också någonstans. Jag tänkte sätta på dom på datorn, men jag har inte tagit tag i det.
00:01:01
Nej, men jag beställde två olika motiv och med minimumbeställning 74 av varje.
00:01:09
Alltså, du hade ju kunnat få, inte sponsrad, men det finns ju en sajt som heter, nu håller det här på att falla helt och hållet,
00:01:17
"Pretty Cool Stickers" kanske? Jag måste kolla. "Pretty Cool Stickers" heter den där.
00:01:23
"Pretty Good Stickers".
00:01:25
- Men jag behövde att de klippte ut stickern åt mig för att jag har inget program och jag orkade inte anstränga mig så mycket.
00:01:31
- Jaja, det här är att de klipper ut stickers åt dig också. Du beställer en hög med stickers.
00:01:36
Men det jag skulle säga var att de har inget minimumantal.
00:01:41
Men jag menar motivet, det är inte så att jag får ett arksticker.
00:01:47
Nej, precis det håller jag med om.
00:01:49
Jag behöver att de klippte motivet.
00:01:51
Jag är helt med dig, jag har ändå beställt många stickers i mina dagar.
00:01:55
Ja, det har jag med, herregud.
00:01:58
Nej, inte sticker, gävla tygmärken för studenter.
00:02:02
Oj, oj, oj.
00:02:04
Ja, jag förstår.
00:02:05
No joke, guldtråd kostar extra.
00:02:07
Ja, jag vet, nu har vi spårat.
00:02:09
- Välkomna till ASTF. - Jajamän, jag tror att vi hoppar i avsnitt 70.
00:02:13
Jag tänker att det är värt att nämna.
00:02:15
- Är det? - Ja, men kanske.
00:02:18
Fyller man 70 år, då jävlar firar man.
00:02:22
- Gör man? - Ja, det är typ som diamantbröllar fast i ålder.
00:02:28
- Nu hittar du ju bara på. - Jo, men jag hittar på mig självförtroende.
00:02:32
Så låter det som att jag har rätt.
00:02:34
- Okej, okej, okej. Ja, absolut.
00:02:37
Kanske ett spretig ras, inte vanligt. Vi har inget superstort ämne.
00:02:40
Men jag har lite notiser jag skulle vilja prata om.
00:02:44
Bland annat.
00:02:46
Vi kan väl börja med den som jag absolut inte hade på min bingo-bricka i år.
00:02:50
Som är att hostingbolaget Netlify köper Gatsby.
00:02:55
- Mm. Och det var inte på din bingo-bricka säger du?
00:03:02
- Ja men vad säger man då? Jag hade inte förväntat mig det.
00:03:04
Ja, okej. Varför inte då?
00:03:08
Nej men det känns som att Gatsby levde en tynande tillvaro här i världen.
00:03:14
Ja, jag tänker att de fick det om det billigt.
00:03:19
Ja, men Gatsby levde en tynande tillvaro och varför köper Netlify det?
00:03:26
Alltså det enda jag kan tänka mig att det är liksom en "acquihire" som det heter på Silicon Valley språk.
00:03:33
Det vill säga att man köper upp ett bolag för att få de som jobbar där.
00:03:37
Jo, är det kul folk som jobbar där nu eller är det inte så kul folk som jobbar där?
00:03:43
Jag vet inte, är inte han som har grundat det, heter inte han Kyle Matthews eller något sånt?
00:03:47
Jag vet inte, han är lite av ett svin jag har fått fram mig.
00:03:49
Men de hade ju sin scandal.
00:03:52
Ja men var inte han inblandad i det där? Jag kommer inte riktigt ihåg.
00:03:54
Vi har pratat om det här i podden förut va?
00:03:56
Ja, men alltså jag kommer inte ens ihåg skandalen.
00:03:59
Det känns som att det är så många skandaler.
00:04:01
Jag kan bara tänka på den andra som var där Rails företaget.
00:04:05
Men vad var det här?
00:04:07
Jag vet inte. Om man googlar Gatsby, Kyle, Matthews...
00:04:12
-Är inte det här typ att de var... -Douche googlar jag.
00:04:15
Nej, jag hittar... Noll träffar. Jag kanske har förtalat honom, men...
00:04:20
Det är inte så trevligt.
00:04:23
Men jag tror kanske att det är lugnt.
00:04:25
Gatsby, Scandal.
00:04:30
"Community upheaval over commercialization"
00:04:34
Aj, jag vet inte fan!
00:04:36
- Nu kommer jag bara in på "The Great Gatsby".
00:04:39
- Ja, det är ganska svårgola faktiskt. "Gatsby J.S."
00:04:42
Här, "Gatsby J.S. Toxic Work Environment".
00:04:44
Det var nog där, va? Var det inte att det var lite pissigt att jobba där?
00:04:48
- Jo, precis.
00:04:49
Så då tänker jag att alla som inte stod ut med pisset slutade.
00:04:53
- Ja, det är mycket möjligt.
00:04:55
Just det, det var hon, Nat Allison, som skrev en Twitter-tråd om det här.
00:05:00
Vi kan väl kanske länka den, den är ändå två år gammal.
00:05:03
Men, det...
00:05:07
Jag kan ändå tänka mig att det var det här.
00:05:09
Sen, jag vet inte, alltså...
00:05:10
Jag har ju Gatsby, jag tror att vår ASDF-hemsidan ligger väl på Gatsby fortfarande.
00:05:16
- Jag har inte byggt av den.
00:05:18
Jag rev ut mitt kök istället, så jag har gjort det där annat.
00:05:21
- Du var tal om att du skulle byta den.
00:05:23
Nej men absolut, jag tror att ASDF ligger väl fortfarande på Gatsby.
00:05:25
Och när Gatsby kom så var det väl andra som "Ah, fan vad nice det är".
00:05:30
Men det var också precis i samband med hela GraphQL-vågen.
00:05:36
Där alla var väldigt kära i GraphQL.
00:05:39
Jag tänker att det är därför GraphQL-vågen kom samtidigt
00:05:42
och så var det någon som bara "Vi bygger ett ramverk baserat 100% på GraphQL".
00:05:46
Vilket i efterhand känns halvbra, eller?
00:05:51
Jag vet inte, jag är lite kliven till GraphQL.
00:05:57
Det är ju klart att det fyller sin funktion, men jag tycker också att det är lite mäckigt.
00:06:04
Vad är det för fel på REST egentligen?
00:06:07
Jag håller verkligen med.
00:06:09
Jag skulle nog dra mig ganska mycket från att välja GraphQL för REST idag.
00:06:19
Jag körde GraphQL i ett projekt och då var det snarare att man hade några GraphQL-frågor
00:06:26
och så körde man dem överallt.
00:06:29
Nej vänta, man körde dem en gång så körde man en enorm fråga och då var inte hela poängen att du skulle kunna fråga efter väldigt specifik den datan som du ville ha bara.
00:06:40
Så att du inte skulle behöva få stora blobbar med data.
00:06:44
Så då försvann ju lite den grejen.
00:06:46
Sen skulle man kunna sy ihop från olika API och så grejer.
00:06:49
Jag kanske bara inte hittat ett väldigt bra use case.
00:06:52
Jag tror det handlar om det.
00:06:53
Att det finns extremt bra use case för GraphQL men alla är inte det.
00:06:58
Nej, för det var ju verkligen i hela den här vågen och hypen.
00:07:01
Då var det så här, "Ah, vi använder GraphQL till allt."
00:07:03
Ja.
00:07:05
Och det känns ganska värdelöst.
00:07:07
Och jag är också så här, alltså visst.
00:07:09
Det är ganska nice att GraphQL, att du kan välja så här,
00:07:13
"Ja, men vi vill bara skicka de här fälten."
00:07:15
För det handlar ju om vad du skickar över nätverket.
00:07:17
Men det känns också som att det har försvunnit lite grann
00:07:19
med att pendeln har ju svingat tillbaka lite grann
00:07:22
mot server-side-renderat.
00:07:24
Då är det mindre nätverksanrop för den delen.
00:07:26
Och att hela Edge-arkitekturen,
00:07:30
det vill säga att du sätter din data och innehåll
00:07:33
så nära användare som möjligt,
00:07:35
gör ju att nätverksanropen sällan är liksom
00:07:37
bottlenecken.
00:07:41
Plastkalsen på hela.
00:07:43
Ja, jag kan fortfarande känna att om du har 500 små services så kan du bygga ett GraphQL API-lager som styr ihop dem.
00:07:55
Det kan jag verkligen se charmen i.
00:07:59
Men det är nog snarare åt det hållet då.
00:08:01
Ja, vi hade ett sånt API hos en tidigare kund som jag var hos.
00:08:05
Och nog för att det kanske berodde på att det hade skötts på ett väldigt konstigt sätt.
00:08:09
Men det här var liksom ett monster.
00:08:13
Ingen ville röra det där API-et.
00:08:17
Hur många applikationer kan man förstöra med att göra någonting här i?
00:08:21
Sen blev det istället att folk gjorde liksom "Vi gör vår egen end point"
00:08:25
eller vår egen GraphQL-fråga för den här datan här.
00:08:28
Lägger det i en map som heter typ "team 1" som är vår team.
00:08:31
Och sen gjorde någon annat team som var "team 2" samma fråga och la det i en map som heter "team 2" istället.
00:08:36
Och då kan vi sköta det separat, och då tappar vi all nytta med Grafgud.
00:08:41
Men handlar inte det ofta lite om att det inte finns ett tydligt ägandeskap för tjänsten som ska bygga ihop saker?
00:08:48
Jo, alltså delat ägandeskap på tjänster, det faller ju direkt.
00:08:52
Ja, fan jag hatar det.
00:08:54
Och folk bara "men det är jättebra om någon tar ansvar".
00:08:56
Nej, ingen tar ansvar och ingen kommer göra de svåra och tråkiga sakerna för ingen känner tillräckligt mycket ansvar.
00:09:02
Det är en annan diskussion, men det där är någonting som...
00:09:05
Exakt samma sak som designsystem som ingen äger.
00:09:09
Ja, Gud vad jag har haft den diskussionen på uppdraget du är på nu.
00:09:15
Herregud vad jag inte gillade.
00:09:20
Men, i alla fall, Gatsby.
00:09:24
För att jag har använt Gatsby väldigt lite.
00:09:28
Samma har jag gjort med allting. Jag gör ingenting.
00:09:31
Nej men jag har använt Gatsby väldigt lite. Jag tror jag byggde någon, det tänker jag,
00:09:36
det kan ha varit en egen blogg eller någonting och testade lite GraphQL-frågor.
00:09:40
Det var ju smuttat, allting bara fanns där.
00:09:42
Och jag menar, det funkar ju absolut för en statisk sida som aldrig kommer att ändra på sig.
00:09:50
Men blev det inte så himla mycket att man verkligen höjde statiska sidor till skivorna
00:09:56
"Ja, det här är det nya sättet, det nygamla sättet att bygga internet på."
00:10:01
Och liksom bara kör det.
00:10:04
Och sen kommer man på det att, "ja okej, men det som är jobbigt är ju att se till att det går ett nytt bygge varje gång det kommer en förändring."
00:10:13
Varje gång en editor, eller co-operator, eller vad man vill kalla det, gör en förändring i CMS eller någonting,
00:10:19
då måste vi bygga om hela jäkla appen och skicka ut den igen.
00:10:23
Och det måste vi ju hantera på ett sätt som de kan göra, utan att saker blir farliga eller går sönder.
00:10:31
Ja, absolut. Jag har liksom... Jag följer gruppspråket. Jag tycker att Jamstack var ett begrepp...
00:10:42
Det är Netlify som kom på det från början, tror jag. Som är JavaScript, APIs, Markdown.
00:10:47
Mark up kanske. Mark up, för det är ju inte specifikt markdown utan det är ju typ HTML som de pratar om.
00:10:55
Det är ju också en del av hela den här statiska sajtervågen och det känns ju som att den håller på att dö för att folk har insett att serverar är inte så dyra.
00:11:06
Det är nice att kunna göra saker på serversidan snarare än att låta klienten göra allting.
00:11:11
Du kan få en ganska bra balans.
00:11:13
Sen är det klart att den inte kommer svinga tillbaka helt och hållet som det var förut.
00:11:17
Du kommer inte få POP as is igen.
00:11:21
Det kommer vara någon variant.
00:11:22
Du har React Server Components som är någon blandning av att du gör vissa saker på servern
00:11:27
och sen kan du streama innehåll till klienten och så vidare.
00:11:30
Men jag tycker det är ganska vettigt det som sker nu i att server är billigare nu.
00:11:39
Därför kan vi ändå köra med saker på servern.
00:11:44
Men jag tänker att Jamstack-grejen skulle inte vara en ersättare för WordPress?
00:11:55
Jo, och jag såg någon som diskuterade det här häromdan.
00:11:59
Jamstack förut var en väldigt tydlig arkitektur.
00:12:03
I att vi har en frontend som är JavaScript, den anropar API som serverar typ datan.
00:12:12
Medan järnstök idag är ett community begrepp som är mer så här,
00:12:17
"ja, vi arbetar på det här sättet, eller med det här tänket, men inte med den arkitekturen".
00:12:24
Och jag tycker att det här är så jävla flummigt.
00:12:26
Jag har aldrig riktigt orkat hantera när folk säger att det här är den här typen av stack och det här är en jämn stack.
00:12:35
Jag är bara "ah, jag orkar inte lära mig begreppen och de kommer byta betydelse och jag fattar ingenting".
00:12:42
Min favorit är ändå Wamp, som man satte mycket med back in the day.
00:12:49
Vad fan var det då? Det är Windows, tror jag att W står för.
00:12:54
Men gud...
00:12:56
Och sen...
00:12:57
Vad fan är det det står för?
00:12:59
WAMP... ASP...
00:13:01
Windows, Apache, MySQL och PHP.
00:13:05
Nämen fy...
00:13:07
Men fy...
00:13:09
Det var ju toppen, så satt man med PHP MyAdmin och kunde komma åt sin data och grejer.
00:13:13
Det var ju drömmen.
00:13:15
Alltså jag förstår inte ens vad du säger.
00:13:17
Och sen fanns det MAMP också.
00:13:20
Och enda skillnaden var ju då att det var Mac OS istället för Windows i början.
00:13:28
Men det fanns ju någon annan sån här jätte...
00:13:32
Vad är det med Angular och grejer? Jag kommer inte ihåg dem.
00:13:37
Nej, men du har ju typ Mern, Märn, Mongo Express nånting Node va?
00:13:45
Redis Node kanske?
00:13:48
Se, det är för många.
00:13:53
Ja, nej React såklart. Helt borta. Mongo Express React Node.
00:13:58
Redis.
00:14:02
Det var ju oklart att stänga in Redis där ändå.
00:14:05
Och så till alla de lite poppis som har "vi har Redis i vår stack".
00:14:08
Ja, ja.
00:14:09
Du precis ger all sådan data som du vill ha sparat på mongoln och sen kör du "user settings" i Redis.
00:14:16
Eller vad fan snackar vi?
00:14:17
Exakt.
00:14:18
För att återvända till Netlifys köp av Gatsby.
00:14:22
Jag vet inte, jag tycker bara att det känns så jävla konstigt.
00:14:25
Alltså visst att Gatsby har ju någonting som de kallar för Gatsby Cloud.
00:14:29
Som är typ en bygg...
00:14:32
Alltså inte bara för Gatsby, som jag har förstått det.
00:14:35
Jag har aldrig hört talas om någon som använder det.
00:14:37
Men som jag förstod det så är Gatsby Cloud deras
00:14:40
Netlify-utmanare.
00:14:42
Eller deras Netlify-konkurrent egentligen.
00:14:44
Eller Vercel-konkurrent eller vad fan du nu vill jämföra med.
00:14:46
Den ska tydligen vara ganska bra.
00:14:49
Alltså det ska gå ganska snabbt att bygga i den.
00:14:51
Kanske att de vill komma åt den, ingen aning.
00:14:53
Och sen så lanserar de också något med heter Valhalla häromdan.
00:14:57
häromdagen, jag vet inte riktigt när det var, men ganska nyligen.
00:15:00
Som är typ deras "content hub" som de kallar det.
00:15:03
Om jag har fattat det rätt så är det typ att
00:15:06
Gatsby Valhalla är ett API där du kan konsolidera andra APIs.
00:15:12
Okej, och vad menar vi med konsolidera?
00:15:16
Alltså att du kan anropa flera APIs därifrån.
00:15:19
Alltså tänk dig ungefär som GraphQL.
00:15:22
Att du kan slå ihop flera tjänster till ett enda API, typ.
00:15:26
Ja, okej. Så jag kan spara typ alla mina nycklar i Valhalla.
00:15:33
Ja, exakt. Läs vad man på deras hemsida står. "The Enterprise Content Hub to modernize your web stack.
00:15:40
Valhalla is a must have for organizations wanting to update their web architecture while also dealing with the reality of legacy APIs."
00:15:50
Också om alla andra ställen, "call to action" här, "contact sales", jag tror inte jag är målgruppen riktigt.
00:15:56
Nej, alltså jag får rysningar varje gång jag hör sådana jävla myggårdnamn på saker som absolut inte behöver ha myggårdnamn.
00:16:05
Det är lite hög direktremism över det.
00:16:07
Ja, precis, och då har Marvel kanske skapat lite förändring med Thor och allt det där.
00:16:13
Men alltså ändå, jag förstår inte varför man fortsätter använda det om man inte har någon annan...
00:16:18
...om de hette Iron Man eller vad fan...
00:16:22
...nu sparar jag igen.
00:16:25
Men...
00:16:27
På tal om det, på samma kund som hade det här grafikuella monstret till API så hette också alla grejer efter nordisk mytologi.
00:16:34
Typ Mimer och vad fan det nu är va?
00:16:37
- Ja, men håller de ett tema känns det mer okej, men inte bara såhär "vi tar det här, det är coolt".
00:16:43
Jag hade en kollega som valde döpa alla nya tjänster han gjorde i astekiska namn som inte gick att uttala för allt är konsonanter.
00:16:51
Det var typ såhär "tla-lock".
00:16:53
- Det är i och för sig bara kul, det är roligt på riktigt.
00:16:56
- Det är till du måste hitta den här tjänsten.
00:17:01
Ja, på gränsen till kulturell appropriering, på något jävla vänster, men också kul.
00:17:08
Ja, men också, vad gör den här tjänsten? Jag vet inte, den heter Tlalot.
00:17:15
Ja, kanske jag ska sno det där. Hitta något obskyrt, typ så här myrraser. Finns det raser, blommyror kanske?
00:17:23
Som man kan liksom döpa saker efter, det skulle vara kul.
00:17:26
Latinska namn på blommor.
00:17:28
Ja, där har vi det.
00:17:30
Jag vet inte, jag kände bara att när det här släpptes, det var väl typ idag eller igår kanske,
00:17:36
så kände jag bara att det känns som ett konstigt köp, jag vet inte.
00:17:41
Men alltså, om de är så himla bra på sin deployment-tjänst liksom, för att Netlify har väl ändå haft det lite svajigt.
00:17:50
Ja, det känns som att de sa upp folk inte så länge sedan, i två omgångar tror jag om jag inte minns fel.
00:17:55
Ja men också med sina tjänster. Jag tror att på mitt gamla bolag så pratade de om att de skulle migrera från Netlify nu för att det inte sägs så mycket men om man kollar på den sammanlagda tiden downtime de har haft på tjänsterna så är det högre än på andra liksom.
00:18:10
De har någon typ av reliability problem.
00:18:13
Ja det är liksom inte tre nior efter 99 punkt utan det är två nior eller något.
00:18:20
Ett skämt som inte flög. Man brukar prata om det här när man pratar reliability. Om det här är 99,999 eller 99,999 och så vidare och så vidare.
00:18:30
Okej, är det där, det är för avancerat för mig.
00:18:34
Ja, jag vet inte. Jag hänger inte med för mycket devops-människor, uppenbarligen.
00:18:39
Shit, hur många devopsare hänger du med egentligen?
00:18:42
Ännu för tiden inte så många, men back in the day ska du veta.
00:18:45
Med Wamp.
00:18:47
Wamp och mamp.
00:18:49
Ja, vi kan väl konstatera att det är lite spännande.
00:18:53
Men min känsla är att om Nutlify nu kom på Jamstack och de har lite reliability-problem så kanske det är så att, okej, men Gatsby här, de är i behov av ekonomisk hjälp.
00:19:04
De behöver bli uppköpta. Vi köper dem och så får vi lite "guttigt" på köpet liksom. Eller ja, vi köper expertis.
00:19:13
Ja, och jag tycker det där är lite konstigt också för att de ser upp folk ganska nyligen.
00:19:20
Ja, jag känner att jag inte är med i svängen. Jag har inte heller läst nyligen, jag har bara läst...
00:19:29
Nej, alltså om jag googlar på "Netlify fires"
00:19:33
Vad fan är det man säger?
00:19:36
"Layoffs" nu har vi "layoffs". "Netlify layoffs"
00:19:40
"Didn't Netlify have layoffs recently? I wouldn't expect a non-public company that needed layoffs plus 10% of their workforce to have this kind of cash to buy out another company."
00:19:52
Var första träffen.
00:19:54
Men alltså, är det inte många företag som har tagit tillfället i akt att städa?
00:19:59
Jo, så är det ganska ganska. 16% har de upp ganska nyligen tydligen, i december.
00:20:03
Ja, jag tror att uppsägningarna som kommer från ganska många techbolag är lite så här "Det går så dåligt för världen, vi måste se upp folk på att spara kostnader" och i verkligheten så finns det pengar.
00:20:19
Ja, alltså det finns väl till exempel ett svenskt företag nu som kanske har sagt upp en del som nu har organiserat om sig, tittat lite på behoven och vill nu anställa för att täcka upp behov de har hittat att de har efter att de gjort sig av med det här.
00:20:33
Ja, alltså det är ju liksom ur PR-synpunkt så är det ju ett perfekt tillfälle att säga upp folk.
00:20:39
Ja.
00:20:41
För att alla gör det, alla inom verkligen, men det är ju på så sätt smart, sen tror jag att för bolagskulturen så tror jag att det är katastrof.
00:20:52
Jag tror att alla bolag som säger upp folk skjuter sig själva i foten om de inte verkligen måste säga upp folk.
00:20:59
Ja, men det är väl också så här, det känns som att alla tar tillfälliga akt att inom situations-tecken effektivisera nu.
00:21:09
Alltså det är perfekt tidpunkt för att få anställda lite missnöjda, tvinga tillbaka anställda till kontor och sådana grejer för att folk är lite rädda för sina jobb.
00:21:22
Så att missnöjet kan inte bli för stort. Så det är perfekt tid för bolag att få folk dit de vill.
00:21:32
Eller få anställda dit. Det låter så grovt men jag tycker vi ändå ska komma ihåg att bolag är bolag och bolag jobbar för bolagens egna syfte.
00:21:40
Ja, ja. Alltså man kan ju aldrig.
00:21:42
Och det tycker jag har blivit extremt tydligt nu.
00:21:44
Hur mycket du än gillar att jobba på ditt företag, eller hur mycket du ändå säger att "vi är som en familj" eller "vi är bla bla bla".
00:21:52
Skulle det tryta eller skulle bolaget inte tjäna på att ha dig där längre så skulle bolaget göra så med dig.
00:21:58
Exakt. Och jag är en person som har köpt in rätt mycket i det här bullshitet under många gånger.
00:22:04
För att jag är lite naiv och gillar och gillar.
00:22:09
Alltså jag har extremt mycket så att jag känner mig,
00:22:14
vad heter det, att jag har moral.
00:22:16
Jag känner att jag måste bete mig korrekt mot bolaget.
00:22:21
- Att du är skyldig till bolaget något liksom. - Ja precis.
00:22:24
För de har hjälpt mig så mycket och de har varit så här bla bla bla bla.
00:22:27
Och det är så viktigt för mig att bara mata in det ibland.
00:22:31
och hiffar sitt bolag kommer bara bry sig om sitt bolags egna intressen.
00:22:36
Det tycker jag är lite skoj.
00:22:38
Och det här är en konstig parallell, kanske, men Margot, hon är influencer, fuckade upp och då fick hon så här folk på sin sida.
00:22:46
Men gud, alltså att folk inte kan bete sig och att hon måste tappa liksom bolagssamarbeten och grejer för det, la la la la.
00:22:55
Vi behöver inte gå in på diskussionen, liksom, vad är det som var fel, kan vi förlåta Margot, bla bla bla.
00:23:00
Vi behöver inte göra det.
00:23:02
Nej jag skojar bara. Absolut inte.
00:23:04
Men vi kan i alla fall komma ihåg att det spelar ingen roll.
00:23:08
Ett bolag anställer dig för sitt syfte.
00:23:12
Om du och ditt varumärke inte gagnar bolaget och gör sig bolaget av med dig.
00:23:16
Det är väl inte konstigare än så. Det är bara affärsverksamhet.
00:23:20
Sen att ditt bolag råkar handla om ditt personliga varumärke.
00:23:23
Det spelar ingen roll i det här läget eftersom vi har yrken som är influencers.
00:23:27
Ja, absolut. Jag håller verkligen med. Och det är liksom så här, jag tycker det är ganska, alltså ett ord som slår mig ganska ofta är cheft, är liksom att man kallar företag för arbetsgivare.
00:23:39
Alltså att det är liksom, ah vi ger ut arbeten, kom och ta hörni, här finns det arbeten åt de flesta.
00:23:47
När det är egentligen helt tvärtom.
00:23:49
Det finns ju en balans här också som ska sägas.
00:23:52
Så jag är helt med på det.
00:23:53
Men för att vara lite raljant så är det ju egentligen tvärtom.
00:23:57
I att man är ju arbetssäljare som arbetstagare egentligen.
00:24:02
Och de arbetsgivarna är ju arbetsköpare.
00:24:05
- Ja, det låter så grovt nu när du säger sådär att man är arbetstagare.
00:24:11
Som att jag bestämmer.
00:24:13
Det gör du inte.
00:24:15
Ja, men det är lite att man bestämmer. Du är ju arbetssäljare annars.
00:24:21
Fast jag säljer ju inte arbetet. Eller jag säljer mitt arbete.
00:24:26
Ja, exakt.
00:24:27
Okej.
00:24:29
Och bolagen köper ditt arbete, så de är arbetsköpare.
00:24:33
Ja, just det.
00:24:35
Nu har vi liksom kommit så långt bortifrån.
00:24:38
[Skratt]
00:24:40
Jag sa att jag hade ett smörgåsbord av notiser att prata om. Vi tog oss igenom en.
00:24:46
(skratt)
00:24:49
- Det är också något till att söva bort.
00:24:53
Men ja, okej. Så jag skulle sälja mitt arbete och företagen köper mitt arbete.
00:25:00
Jo, alltså visst, men de måste ju också bädda in mig i lite trygghet.
00:25:05
Med lite göttigt som semester och farmor.
00:25:08
- Ja, men det är ju det de betalar dig. - Ja, det är sant.
00:25:14
- Vilken jävla revelation du gick på i avsnittet. Alltså herregud vilket bra avsnitt det är hörni.
00:25:20
- Jag vet inte. Eller det är ju bara så här, jag är ju lite extra fried i huvudet också för att jag tog ut mig för mycket.
00:25:32
När jag försökte rensa bort gammal fogmassa i köket. Jag håller bara att riva ut.
00:25:38
Ja, en annan är extremt bra energi nu i februari känner jag. Toppen härligt.
00:25:46
Är det för att den vit januari har gått över?
00:25:48
Det kan absolut bidra till det. Det är inte omöjligt. Det är inte alls omöjligt.
00:25:55
Det ska absolut sägas att det kan bidra. Men vafan, alkoholsuger hörni. Det är värt löst.
00:26:01
Jag vill för våra lyssnare också förklara att Anton sitter och håller i ett rödvinsglas i bild nu.
00:26:08
Ja, absolut. Men det påverkar inte några av mina åsikter i den här podden.
00:26:13
2 februari. Jag såg också en bild på en öl igår.
00:26:19
Ja, ja, ja. Men här är det inte så det funkar. Man måste liksom kompensera.
00:26:23
Har man varit nykter i en månad så måste man liksom kompensera för det nästa månad.
00:26:26
Jag hade ju varit nykter i en månad.
00:26:30
Du ser, du ser.
00:26:32
Det är inte sant, det är inte sant.
00:26:34
Vi tar oss vidare från den kassastenen glashus-situationen.
00:26:41
Med att säga att det är sultat att vi har så mycket mer.
00:26:44
Vi får återkomma till resten av smörgåsbordet nästa vecka.
00:26:48
Ja, vi var ute på farliga områden nu också.
00:26:53
Nej då, nej då. Det är det här man får när man lyssnar på ASDF.
00:26:58
Det är hela vår själ.
00:27:00
Går ut på att det är högt och lågt och lite alkoholhets ibland.
00:27:04
Vet. Och också min jättestarka jobbsituation för jag har inget jobb än.
00:27:08
Det ska vi prata om i nästa avsnitt tror jag.
00:27:10
Ja men det är inte så svårt.
00:27:12
Jo, nu är vi cliffhanger till nästa avsnitt.
00:27:14
I nästa avsnitt då kommer vi prata om Therese startar på resa.
00:27:18
Del 2.
00:27:20
(skratt)
00:27:22
Kanske del 3, jag vet inte riktigt.
00:27:24
Jag tror att vi pratade om det två gånger tidigare.
00:27:26
Men del 2 eller 3.
00:27:28
- Ja, okej, absolut.
00:27:30
- Toppen hörni. Kul att ni lyssnar.
00:27:32
Vi finns som vanligt lite här och där.
00:27:34
Kul om ni ger oss en recension på iTunes.
00:27:38
Det var länge sedan vi bad om det här nu.
00:27:40
Kanske att man följer oss på Spotify. Det tror jag också hjälper.
00:27:44
- Ja.
00:27:46
- Allt sånt är flum.
00:27:48
-Flum. Therese vill inte att folk lyssnar på oss, så för hennes del får ni undvika det.
00:27:53
Men för min skull, för att stryka mitt ego medhårst... -Anton vet jag nu.
00:27:56
Anton älskar ju att folk lyssnar. -Gud, ja. Det är det bästa jag vet.
00:28:01
Då mår jag bra inombords. Narcissisten i mig liksom sträcker på sig.
00:28:06
-Det är inte som att jag... eller...
00:28:09
Ja, nej, jag har inga kommentarer.
00:28:12
-Och med det, tack för att ni har lyssnat. Vi hörs igen om två veckor.
00:28:16
-Ha det bra. -Bye bye.
00:28:18
[Outromusik]
Tillbaka upp