tillbaka till startsidan

1. Pepp & Depp

Lyssna på Spotify lyssna! Lyssna på iTunes

I det första trevande premiäravsnittet av Asdf snackar vi bland annat om vilka vi är och vad vi gjort tidigare, strategier för att få klappa hundar, att (inte) hata EpiServer, Sveriges högsta McDonaldsskylt och att drunkna i prestandaträsket. Dessutom hinner vi prata om att övertänka saker, att inte bry sig om andras åsikter och att bry sig för mycket om andras åsikter.

Om du gillar podden blir vi väldigt glada för en liten recension i iTunes eller en prenumeration på Spotify. Följ oss och säg hej på @asdfpodden på Instagram eller Twitter (Anton, Therése) <3

Länkar

Transkribering
Transkriberingen är gjord av nån "AI-grej". Du kan förbättra den genom att klicka precis här :)
00:00:00
Anton
Okej. Jag vet inte var vi ska börja.
00:00:04
Anton
Hur mår du?
00:00:06
Therése
[Skratt]
00:00:10
Anton
Det här kommer vara starten nu. Nu kommer vi köra.
00:00:13
Anton
Det är svårt att komma igång och därför kör vi. Nu har vi börjat.
00:00:18
Anton
Okej. Välkomna till.
00:00:22
Anton
Vår podd heter ju ASDF. Säger vi ASDF eller säger vi ASDF?
00:00:26
Therése
Ja det rullar ju av tungan.
00:00:30
Anton
Men ASD rullar ju inte heller av tungan.
00:00:33
Therése
Nej och det låter som något dåligt.
00:00:35
Anton
Vi har inte riktigt tänkt till det här när vi döpte podden.
00:00:37
Anton
Men jag tycker ändå det funkar.
00:00:40
Therése
Kan vara för att vi döpte podden över cocktails.
00:00:42
Anton
Vi döpte podden över cocktails.
00:00:44
Anton
Sju cocktails in.
00:00:46
Therése
Ja det blev ju massor.
00:00:48
Anton
Men tanken är så här.
00:00:54
Anton
Jag heter Anton.
00:00:55
Therése
Jag heter Therese.
00:00:57
Anton
Vi jobbar som it-konsulter, utvecklare.
00:01:01
Anton
Och jag har tidigare haft en podcast som heter "Stilling-beta"
00:01:04
Anton
som handlar typ om att vara ny som utvecklare<
00:01:06
Anton
och körde den i två år och sen la vi ner den för att vi hade inget mer att prata om och lite annat grejer.
00:01:11
Anton
Och sen dess har jag typ saknat att podda.
00:01:14
Anton
Så nu kände jag att det var dags igen.
00:01:16
Anton
Och sen har jag tvingat in Therese i det här.
00:01:22
Anton
Men du är ändå ganska pepp.
00:01:24
Therése
Ja.
00:01:26
Therése
Det beror på vad man menar med pepp.
00:01:30
Therése
Om du menar superhispig och blir stressad över att det inte finns tydlighet i vad vi ska göra och inte vet vad jag håller på med.
00:01:41
Therése
Så ja, pepp.
00:01:43
Anton
Exakt.
00:01:45
Anton
100% av vad jag menade.
00:01:47
Anton
Men tanken är väl egentligen att vi ska prata lite kod och utveckling, men det kommer förmodligen bli 90% struntprat.
00:01:57
Therése
Ja, antagligen.
00:01:58
Anton
Och det är väl också lite därför podden heter ASDF. Tanken är att varje avsnitt är mer som att man bara klickar något på tangentbordet.
00:02:06
Therése
Ser vad som händer.
00:02:07
Anton
Exakt.
00:02:08
Therése
Testdata.
00:02:09
Anton
Lite testdata. Här är liksom poddarnas testdata, om man vill säga det så.
00:02:15
Anton
Så vi får se hur ofta vi släpper avsnitt, vi får se hur länge vi håller på, vi får se om det här avsnittet än släpps överhuvudtaget.
00:02:21
Therése
Cliffhangers.
00:02:23
Anton
Men vi kör igång tycker jag. Vem är du Therese?
00:02:29
Therése
Vadå vem är jag?
00:02:31
Anton
Ge en hiss pitch till lyssnarna, vem du är.
00:02:35
Therése
Jag heter Therese, jag bor i Stockholm, kommer från Linköping, jobbar som utvecklare och konsult,
00:02:46
Therése
önskar att jag hade en hund, har gjort av mitt Instagram-flöde så det är i princip bara hundar,
00:02:53
Therése
och försöker klappa alla hundar jag ser, men skulle aldrig närma mig dem utan deras ägarestillstånd,
00:03:02
Therése
eller skulle aldrig gå nära hunden och sabba deras integritet.
00:03:06
Anton
- Ropar du på avstånd, "Ursäkta, får jag klappa hunden?"
00:03:10
Therése
- Nej, det handlar om att försöka strategiskt placera sig nära hunden så att hunden kommer till dig.
00:03:19
Anton
- Du ställer dig i hundens väg, och sen står du stilla tills han kommer förbi.
00:03:24
Anton
Och då känner du, "Får jag klappa?"
00:03:27
Therése
- Ja, men om hunden tar kontakt, då får jag säga, "Får man klappa?"
00:03:31
Anton
Jag fattar. Går du runt med lite så här hundgodis i fickan och en så här hundvissla som lockar på hundarna.
00:03:38
Therése
En gammal köttfärs i fickan.
00:03:40
Therése
Nej, jag vet inte varför det blir så mycket hund. Jag tror jag har varit inne för mycket.
00:03:47
Anton
Ja, vi skulle säga det också. Vi spelade in det här, vad är det för datum idag? 22 mars.
00:03:53
Anton
mitt i coronatider. Så att om vi är extra konstiga så är det kanske för att vi har varit i lite social distancing senaste veckan.
00:04:05
Anton
- Mycket inomhus? - Mycket, mycket inomhus. Mycket jobb hemifrån, vilket är så jävla tråkigt.
00:04:13
Anton
- Tycker det är helt okej? - Ja, man kan ha lite olika uppfattningar om det där känner jag.
00:04:18
Therése
Vilken är din hisspitch? Vem är du?
00:04:21
Anton
Ja, det är en bra fråga.
00:04:24
Anton
Jag heter Anton, är 28 år gammal.
00:04:28
Therése
Jag vet inte.
00:04:30
Anton
Jag kanske är 28 år gammal.
00:04:32
Anton
Bor i Stockholm, kommer från Söderhamn, som alla känner till.
00:04:36
Anton
Lite norr omgävlig. Man skulle kunna kalla mig norrlänning.
00:04:39
Therése
Metropolen.
00:04:40
Anton
Metropolen, Söderhamn.
00:04:42
Anton
Känd från bland annat Aftonbladets artikelserie "Drågstaden"
00:04:47
Therése
(skratt)
00:04:49
Anton
Men, men, Söderhamn är också känt för mycket annat.
00:04:52
Anton
Vi hade eventuellt Sveriges högsta McDonalds-skylt ganska många år, tror jag.
00:04:57
Therése
(skratt)
00:04:59
Anton
Vi har en liten borg som heter Oscarsborg. Den är fin.
00:05:02
Anton
Så att, ja, jag tycker om Söderhamn egentligen.
00:05:05
Anton
Men, det här är mina highlights.
00:05:08
Therése
Det är sjukt att du vet så mycket om Söderhamn.
00:05:11
Therése
Jag är så här, jag kom från Linköping, vad hände där? Nej, jag vet inte.
00:05:14
Anton
Ja men Linköping är väl lite för stort för att veta något om?
00:05:16
Anton
Fattar du vad jag menar?
00:05:17
Therése
Ja, det är inte så här.
00:05:19
Therése
Vad har vi egentligen?
00:05:20
Therése
Åh, vi har näst största McDonalds-skylten i Sverige.
00:05:23
Therése
Nej.
00:05:24
Therése
Nej.
00:05:26
Therése
Det behöver vi kanske inte.
00:05:27
Therése
Det är mycket Saab.
00:05:29
Anton
Ja, men det blir det såklart.
00:05:31
Anton
Ja, men i övrigt, jag jobbar också som utvecklare i konsult.
00:05:34
Anton
Vi jobbar på samma konsultbolag som heter Mpya.
00:05:37
Anton
Och vi har väl känt varandra i ett år ganska precis nu.
00:05:43
Therése
Ja, typ. Lite mer.
00:05:45
Anton
Jag såg ju dig på konferensen svetugg.
00:05:49
Anton
Det var ju första gången vi träffades, fast vi inte träffades.
00:05:52
Anton
Jag träffade dig, men du träffade inte mig så att säga.
00:05:55
Therése
Men jag lyssnade på dig första gången i din podd.
00:06:00
Therése
Lyssnade jag på en avsnitt.
00:06:02
Anton
Ja, just det.
00:06:03
Therése
Så jag hörde dig innan.
00:06:05
Anton
Så vi kan säga att vi träffade varann, men inte tillsammans.
00:06:08
Therése
Och sen så efter föreläsningen så var det någon som började följa mig på Twitter.
00:06:14
Anton
Ja just det, det var jag.
00:06:16
Therése
Ja just det, som också svarade något någon gång. Jag bara "Vem är det här?"
00:06:20
Anton
Du kände direkt kändiskapet stiga dig åt huvudet.
00:06:24
Therése
Jag har en följare.
00:06:27
Anton
Ja men det är ju perfekt.
00:06:29
Anton
Nej men och jag vet inte om jag ska säga mer. Jag har jobbat som utvecklare i tre och ett halvt år tror jag.
00:06:35
Therése
Varför frågar du mig?
00:06:37
Anton
Jag tittar på dig medan jag tänker efter. Perfekt radio det här.
00:06:43
Anton
Jag har jobbat som utvecklare i tre och ett halvt år, alltid som konsult.
00:06:48
Anton
Och som sagt, lärde känna dig för ett år sedan när jag bytte till samma konsultplats som du idag.
00:06:53
Therése
Från podd till föreläsning till Twitter till att jag gick in på jobbet en dag och så bara stod du där.
00:07:00
Anton
Exakt, hoppade på dig. Lite så.
00:07:03
Anton
Hej, jag känner igen dig.
00:07:07
Therése
Men du har ju varit utvecklare länge tänkte jag säga.
00:07:10
Therése
Nej, inte så länge. Fyra och ett halvt, snart fem år.
00:07:14
Anton
Ja, det är ganska länge ändå.
00:07:16
Anton
Jag tänker fem år, då är man ju automatiskt senior.
00:07:19
Therése
Ja, det är bara hemlig. Jag är ju också äldre än dig.
00:07:24
Anton
Ja, men det spelar inte så stor roll.
00:07:26
Therése
Sjukt mycket äldre än dig.
00:07:28
Anton
Sjukt mycket äldre än mig är du ju inte.
00:07:30
Anton
Vi är båda webbutvecklare, skulle det sägas kanske.
00:07:34
Anton
Båda jobbar väl med React och frontends mest, eller jag gör lite fullstack.
00:07:40
Anton
Och du är ju ändå Java-utvecklare nu också.
00:07:42
Therése
Kul, kul kille.
00:07:44
Therése
Jag går väl också mot fullstack.
00:07:48
Therése
Jag har inga problem att gå ner och gräva längre ner i stacken så att säga.
00:07:54
Therése
Men jag är ju också ganska dålig på det.
00:07:56
Therése
Och det är jag helt okej med.
00:08:02
Anton
Men du har kört frontend, alltså JavaScript hela tiden.
00:08:09
Anton
Du pratade lite grann om det på din konferenspresentation.
00:08:12
Anton
Ska vi länka till den i beskrivningen här under kanske?
00:08:14
Anton
Ja det ska vi.
00:08:16
Anton
Jag vill länka till den när Therese pratade om React.
00:08:19
Anton
Vad var det mer?
00:08:21
Therése
När jag pratade om React.
00:08:23
Therése
Ja, alltså när vi, jag drar en historia om när jag försökte dra in React i en backbone-applikation.
00:08:29
Anton
Just det, backbone var det ja.
00:08:31
Therése
Men det heter React and I, men alla tror att det heter React and Die när jag säger det.
00:08:37
Therése
Alla tror också att jag jobbar på Empire när jag säger Mpya.
00:08:42
Anton
Ja, det är inte så lätt att uttala saker tänkte jag säga.
00:08:45
Anton
React and Die är ju också ett ganska bra konferenssnackstitel liksom.
00:08:51
Therése
Ja, det kan du ta när du snackar.
00:08:54
Therése
Nej, men jag började ju som fullstackare faktiskt.
00:08:58
Therése
Min utbildning var ju medieteknik på LiU och det är i princip bara matteprogrammering men då är det ju visualiseringsprogrammering så det är ju C++ och OpenGL.
00:09:12
Therése
Så jag kom ju därifrån och sen så fick jag jobb som fullstackare så jag gick från PL/SQL, SQL, Java och så från den som var en backbone-applikation som vi började dra in React i.
00:09:27
Anton
Men du gjorde Java då i början också?
00:09:29
Therése
Ja.
00:09:31
Therése
Redan där var jag väldigt dålig på Java.
00:09:35
Anton
Du sa nyss att du aldrig hade gjort Java, det är inte så lätt att vara bra på Java då.
00:09:39
Therése
Jo, men lite i plugget.
00:09:41
Therése
Men i plugget var det ju så här, vår Java-lärare hade ju Java-lektionen på overhead.
00:09:49
Therése
Så vi lärde oss programmering genom att han hade exempel på overhead-blad och sen flippade han dem när han skulle visa exempel och jämföra sådär.
00:09:58
Therése
Så det var jävla massa overheads och så ramde de ut på golvet ibland och så var det Java Swing.
00:10:04
Therése
Så vi byggde typiskt gråa IBM-härliga gränssnitt.
00:10:10
Anton
Det var lite såhär Enterprise.
00:10:12
Therése
Och sen när man kom ut och skulle jobba på riktigt då var det ju så här microservices, det var Java, Java Spring och massa annoteringar.
00:10:20
Therése
Så här, annoteringsmagi med Lombok och så här.
00:10:23
Anton
Säger jag mig absolut ingenting, men tro dig.
00:10:26
Therése
Ja men det är typ att man sätter såhär @data och så skapar man getters och setters automagiskt eller när du kör serialisering och desserialisering när jag sätter annoteringar och lite såhär.
00:10:43
Therése
Som sagt jag har inte så bra koll på det.
00:10:45
Anton
Eller typ som decorators i vissa javascript ramverk.
00:10:50
Therése
Oj vad länge sedan det var jag höll på och kikade på decorators. Angular 2 drog in det va?
00:10:57
Anton
Ja, jag tror det och TypeScript har väl stöd inbyggt för det tror jag. Angular 2 är ju TypeScript i och för sig.
00:11:04
Therése
Jag vet inte.
00:11:06
Anton
Nej, jag bara kom på det när jag sa det.
00:11:09
Therése
Jag kan tänka mig att det är det, men jag kan inte säga om det är så i det här läget.
00:11:14
Anton
Jag har byggt lite grejer i ett TypeScript-ramverk som heter nestjs, alltså inte next med x utan med s.
00:11:22
Anton
Sofia, jag kommer inte på något annat.
00:11:26
Therése
Som i sness utan första s.
00:11:29
Anton
Exakt.
00:11:31
Anton
Och då sätter man typ så här @ och så skriver man någonting som en funktion typ ovanför typ metodnamn eller controllers eller grejer.
00:11:40
Anton
för att spesa så här, det här är pathen som du ska gå på och lite sådana grejer.
00:11:45
Therése
- Ja, det är inte riktigt samma sak. Alltså man kan ju också springa av noteringar för att göra dependence injections och sånt.
00:11:51
Anton
- Ja, men det tror jag den här också har något liknande. Det var ett tag sedan jag skrev något till.
00:11:56
Therése
- Och sen de här Lombok-grejerna är andra saker. Det är mer för att du ska slippa skriva massa boilerplate-kod tror jag.
00:12:03
Anton
- Ja, okej.
00:12:04
Therése
Jag tror att du kan bygga egna som genererar upp saker specifikt.
00:12:11
Therése
Pass.
00:12:12
Anton
Ja, pass. Vi kan släppa det.
00:12:15
Therése
Vad bra att vi börjar prata om saker vi inte kan riktigt.
00:12:19
Anton
Ja, jag tänker att det är den underbaraste grejen att prata om.
00:12:23
Anton
Men bryr sig man på något sätt om vad man kan.
00:12:26
Anton
Man ska bara sitta och gissa, killgissa sig fram till allt i hela livet.
00:12:30
Therése
Killräckligt.
00:12:31
Anton
Killräckligt, jag tar berätt med ett uttryck nu. Killräckligt.
00:12:34
Anton
Jag kan killräckligt mycket om det här.
00:12:36
Anton
Ja, jag tycker det är bra.
00:12:38
Anton
Jag vill fortsätta lite på vad man gjorde innan.
00:12:43
Anton
Jag pluggade i Uppsala, systemvetenskap.
00:12:46
Anton
Och vi pluggade typ bara backen nästan. Med .NET och C#
00:12:52
Anton
Och liksom inte heller supermodern C# utan det var ju ganska basic grejer liksom.
00:12:57
Anton
Och sen hade vi en kurs som hette e-tjänster och webbprogrammering tror jag.
00:13:04
Anton
Som var att bygga något med HTML och CSS typ.
00:13:08
Therése
Fan vi hade också någon som hette e-publicering eller något sånt.
00:13:14
Anton
Det var ju en ännu sexigare namn faktiskt.
00:13:16
Therése
Ja, e-pubben. Jag kommer inte att ha insett vad den hette men det var ju såhär P och P.
00:13:21
Therése
Men då använde man ju bara JavaScript i sådana här dialogrutor.
00:13:24
Anton
Just det, vi skrev också i PHP, men hade helt glömt bort.
00:13:28
Therése
Ja, jag känner mig skärrad för livet från den kursen.
00:13:32
Therése
Det gick inte alls så bra.
00:13:34
Anton
Ja, jag tror typ att alla kurser har jag gjort om sedan jag slutade, för att alla var för omoderna.
00:13:38
Therése
Ja, men jag kommer ihåg att vi hade en labbas som var så här "men ni kan ju ingenting"
00:13:43
Therése
Jag bara "ja, nej". "Hur gör man paginering?"
00:13:46
Therése
Han bara "alltså jag kan skriva ihop något till dig, här är det"
00:13:50
Therése
Jag bara "okej"
00:13:52
Therése
Tack!
00:13:53
Anton
Alltså, jag var ju labbasustent när jag pluggade på typ alla programmeringskurser.
00:13:59
Anton
Och alla som frågade mig, jag vet inte, jag är svårt att avgöra om jag var hatad eller älskad.
00:14:04
Anton
För att alla som frågade mig frågade någonting så här "Men hur gör man det här?"
00:14:08
Anton
Och jag bara "Hm, har du testat det här?" eller "Hur har du tänkt?"
00:14:13
Anton
Jag gav aldrig någon svar. Alltså inte en enda gång gav jag ett rakt svar.
00:14:17
Anton
Jag gissar på att jag var mer hatad än älskad, men jag tänker att det fungerade bättre för att de skulle lära sig än att man ger dem svar på det.
00:14:25
Therése
Ja, det är säkert mycket. Jag har typ labbat en kurs i Java.
00:14:31
Anton
Du kom ju fram som en Java-expert här. Du stod och "downplayade" dig själv och sa att "jag kan inte Java"
00:14:39
Therése
Jag är bara väldigt dålig på Java. Jag tror bara jag var dålig för att vi hade tyvärr en, han som skulle hålla kursen gick ju bort.
00:14:52
Therése
Så de fick ju i kaos hitta en ersättare som inte kunde Java.
00:14:58
Therése
De låg efter i föreläsningar och de drog in labbarna vi gjorde och använde labbasistenternas kod som facit.
00:15:09
Therése
Det var jävligt stökigt. Jag var nog en jättedålig labbas. Jag var så förvirrad och fattade ingenting.
00:15:20
Therése
Jag kommer ihåg någon gång bara sagt "Det är ett nullpointererror här"
00:15:23
Therése
Jag bara "Okej, vad har ni gjort då?"
00:15:26
Therése
"Det är ett nullpointererror här"
00:15:28
Therése
Ja, och sen gick hela konversationen bara så och sen gick jag tror jag.
00:15:31
Therése
Jag faller inte mer.
00:15:33
Therése
Riktigt dålig lappas.
00:15:36
Anton
Jag har inte så mycket att försvara där faktiskt.
00:15:40
Anton
Det kändes.
00:15:42
Anton
Du gjorde ditt bästa.
00:15:44
Therése
Nej.
00:15:45
Anton
Du gjorde ett försök.
00:15:47
Therése
Jag gjorde ett försök och sen gick jag.
00:15:49
Anton
Nej men det var ju inte superkul att vara student heller.
00:15:53
Anton
Alltså det var ju kul ibland och sen hade man någon kurs och det var skit tråkiga uppgifter och grejer.
00:15:57
Anton
Man fick ändå ganska bra betalt, minns jag.
00:15:59
Anton
Man fick ju typ förberedelsetimmar för att förbereda sig inför varje labb.
00:16:03
Anton
I alla fall vi.
00:16:04
Therése
Var inte vi.
00:16:05
Anton
Ja, vi fick förberedelsetimmar.
00:16:06
Anton
Typ tre timmar betalt för varje labb tror jag.
00:16:08
Anton
Och det behövde man ju aldrig göra för det var väldigt enkelt.
00:16:11
Anton
Aldrig sen gjort det innan.
00:16:13
Therése
Jag hade ju behövt förbereda mig så jag hade koll på nullpointer eller rush.
00:16:16
Therése
Har de nu höll på med? Nej men nej, jag vet att jag fick betalt och nu ligger det någon slags pension som bara ligger och tickar iväg i ränta och avgifter istället för att generera någonting.
00:16:32
Therése
Jag får ett brev om det var i år.
00:16:34
Anton
Ja, pensionen utspridda i 11 olika ställen för man har jobbat på så många olika.
00:16:38
Therése
Ja.
00:16:39
Anton
Det är katastrof. Men det är saker man inte har åkatt och tagit.
00:16:43
Therése
Nej.
00:16:44
Anton
Ja, sen när jag plöjde klart så jobbade jag också väldigt mycket i .NET, Episerver.
00:16:52
Anton
Vilket är liksom ett CMS för .NET.
00:16:58
Anton
Folk hatar Episerver.
00:17:02
Therése
Jag vet knappt vad det är.
00:17:04
Anton
Det är ju typ att du får ett redaktörsgränssnitt och så blir det väldigt flexibelt att du kan skapa upp sidor och länka dem och bygga allting<
00:17:13
Anton
och så finns det ett redaktörsläge där vi kan se sidan renderad och klicka och redigera och dra och grejer och sånt där.
00:17:19
Anton
Och AppServer är ju, kan det vara det mest hatade ramverket bland utvecklare som har jobbat med ramverket?
00:17:26
Anton
Det är inte omöjligt alltså. Men jag tycker ändå att det får orimligt mycket skit.
00:17:31
Therése
Jag har ingen aning, jag har aldrig rört mig i typ Dotnet-överhuvudtaget.
00:17:38
Anton
Jag tyckte ändå att det var ganska trevligt.
00:17:43
Therése
Men det är också typiskt dig att tycka det.
00:17:47
Anton
Det är det väl inte?
00:17:49
Therése
Alla bara "det här är inte nice" och du bara "eller? Det är ganska trevligt ändå"
00:17:54
Therése
Det är ju du som är pepp liksom.
00:17:56
Anton
Det kanske är sånt.
00:17:58
Anton
Men liksom, ja visst att det kanske inte är det supermodernaste.
00:18:03
Anton
För det är typ .NET Framework istället för .NET Core som är det nya moderna.
00:18:07
Anton
Man måste liksom ändå, du kan bara köra det som en monolit och inte som microservices.
00:18:14
Anton
Och nu har de i och för sig lagt till att man kan köra headless.
00:18:18
Anton
Så du kan bygga liksom vad som helst framför och bara använda det som ett API.
00:18:22
Anton
Men tidigare så var det väldigt så här, du bygger en AspNet-app och sen har du dina vyer och den reneras via controllers och grejer.
00:18:31
Anton
Inte så modernt.
00:18:32
Anton
Men ändå ganska trevligt för användaren.
00:18:35
Anton
Och det funkar ändå väldigt bra.
00:18:37
Anton
Alltså den sajten jag byggde satt ändå med liksom miljontals visningar.
00:18:43
Anton
Jag vet inte vad månaden var i alla fall.
00:18:45
Anton
Och det var en e-handel så det var väldigt mycket beställningar och grejer och den funkar.
00:18:49
Anton
Den hörde liksom.
00:18:50
Anton
Så gjorde vi i och för sig väldigt mycket om det mer.
00:18:52
Therése
Men det är väl mer så här, när man pratar om det så är det frågan om är det bra för användaren eller är det så att alla som jobbar med det tycker det är tråkigt att jobba med det.
00:19:03
Therése
Ofta får ju saker mer skit för att folk tycker inte det är kul att jobba med det, men användarna tycker fortfarande att det är helt okej.
00:19:11
Anton
Ja, nämen exakt.
00:19:12
Therése
För de vet inte bättre.
00:19:14
Anton
Ja, så är det ju också ofta.
00:19:16
Therése
Nej men att de också får en helhetslösning av någonting som är klart och funkar istället för att de får något vi har byggt här från scratch.
00:19:22
Therése
Så vi saknar de här 500 funktionerna som ni skulle vilja ha men de kommer.
00:19:28
Anton
Ja nej men exakt, alltså så här tittar man nu på det uppdraget jag sitter på nu så är det i och för sig vi bygger någonting från scratch men det finns ingen befintlig lösning som vi skulle kunna använda heller.
00:19:38
Anton
Men där är det ju väldigt mycket så här användarna bara när kommer det här, kommer det här snart bla bla bla, när är det klart liksom.
00:19:44
Anton
Och sen, det vi bygger blir väldigt bra, men vi ersätter också ett gammalt system som har massa features.
00:19:50
Anton
Så det är alltid problemet med att bygga nytt.
00:19:54
Anton
Även om det är väldigt nice att bygga nytt från grunden som utvecklare.
00:19:57
Therése
Ja, men det är inte kul när du är van att göra saker och att du kan göra alla de här sakerna när du sitter och jobbar med det.
00:20:03
Therése
Och sen så kan du inte lägga in de här grejerna eller skriva de här sakerna eller redigera det här.
00:20:08
Therése
Vad vet jag?
00:20:09
Anton
Nej, jag är ändå väldigt mycket för att ta ganska pragmatiska lösningar.
00:20:14
Anton
Jag kan bli väldigt irriterad på utvecklarna som sitter och säger "Vi bygger det här i GraphQL för att GraphQL är så jävla fett nu"
00:20:22
Anton
Och man bara "Men alla andra API-ger är byggda i REST, visst, ska vi ta ett beslut, ska vi flytta till GraphQL, men vi ska inte bygga i GraphQL bara för att bygga i GraphQL, bara för att det är coolt"
00:20:31
Therése
Men det är ju coolt.
00:20:33
Anton
Jag är ju helt med på att det är coolt, jag gillar ju GraphQL, jag har ingenting emot det i sig.
00:20:39
Anton
Men att bara byta till GraphQL för att byta till GraphQL, ah!
00:20:44
Therése
Nej, jag fattar precis vad du menar.
00:20:46
Therése
Jag tycker det är så mycket, speciellt när man snackar om att bygga saker och bolag och så här.
00:20:51
Therése
Man aldrig tar med i beräkningen, okej, men hur mycket kommer det kosta för startsträckan för alla de här som ska jobba med det?
00:20:58
Therése
att lära sig det här någonting som de inte kan.
00:21:01
Therése
Eller skulle vi kunna få upp det här up and running jävligt fort för att det är många som sitter på den här kompetensen<
00:21:07
Therése
och vet vad de håller på med väldigt snabba i det.
00:21:09
Anton
Ja men exakt.
00:21:11
Anton
Nej alltså så att det känns som att vissa utvecklare är alldeles för kåta på teknologin.
00:21:20
Anton
Alltså som har liksom bara sagt "jag vill bara jobba med cool teknologi"
00:21:23
Anton
men det handlar ju inte om det.
00:21:25
Anton
Alltså det handlar ju bara om att man ska leverera värde.
00:21:27
Anton
Och sen kan man ju argumentera hur man gör det på olika sätt, alltså med teknologin.
00:21:31
Therése
Men sådana utvecklare är ju typ sådana som skulle passa perfekt i sådana här labs, experimental avdelningar som bara vill testa nya saker och göra quickshot saker eller liksom saker som ska ut snabbt och sedan ska dö.
00:21:45
Therése
Jag är ju precis tvärtom, alla bara "The hack days, gud vad kul!" och jag bara "Finns det någon som kan säga exakt vad det är jag ska göra så att jag får lite ramar så att jag slipper tänka själv för att jag vet inte hur man gör?"
00:21:56
Anton
Nej, men jag håller med dig att det finns väldigt olika utvecklare som tittar på lite olika saker.
00:22:03
Anton
Jag är nog ganska mitt emellan.
00:22:06
Anton
Jag skulle lätt kunna sitta i en snär och bara köra hackdays eller bara göra massa pockar på saker och hoppas att det blir bra.
00:22:12
Anton
Eller bara producera saker som kastas bort sen.
00:22:14
Anton
För jag tycker det är jäkligt kul. Och det är lite sådana grejer på fritiden.
00:22:17
Anton
Men samtidigt tycker jag också att mitt jobb som utvecklare är fortfarande att leverera något som ger extremt mycket värde nu.
00:22:25
Anton
Och då är det ganska skönt att jobba på det här projektet, man kan lära känna användarna, förhoppningsvis jobba väldigt nära dem.
00:22:31
Anton
Vilket gör att man liksom såhär, nu känner jag att jag faktiskt levererar någonting som folk använder.
00:22:36
Anton
Sen tycker jag, nu jobbar jag på ett internt system och jag vet att jag tycker att det är väldigt mycket roligare att jobba på externa system.
00:22:43
Anton
Som har faktiskt användare som inte är bolaget man jobbar för.
00:22:48
Therése
Men det är skönt att mixa lite för jag gick från externsystem, välkänt, sen in på att bygga saker internt på ett bolag.
00:23:00
Therése
Det var så skönt att det är bara en browser som vi stödjer, vi kanske stödjer två, vi behöver inte göra de här grejerna, vi behöver inte fixa buggar för IE.
00:23:11
Therése
Jag tycker också att det är kul att se att man har byggt något som allmänheten känner till, men det är också väldigt skönt att få en paus ibland och bygga lite internt.
00:23:21
Anton
Ja, jag kan ju hålla med, för det systemet jag bygger nu har väldigt lite performance krav. Vi kommer kanske ha 100 användare totalt när det är klart.
00:23:31
Anton
Och det är liksom att om två år, och då är inte jag kvar.
00:23:33
Anton
Men nu har vi kanske tio användare, femton.
00:23:37
Anton
Alltså det är liksom inga performance krav överhuvudtaget.
00:23:41
Anton
Det är liksom att se någonting lite fult ut, men bara "eh, vi behöver inte fixa det där, det är lugnt"
00:23:47
Anton
Vilket är rätt nice när man fokuserar på det andra, men också ganska tråkigt.
00:23:52
Anton
För då känner man liksom så här, jag vill ju ändå bygga det systemet som ser bra ut, som är snabbt.
00:23:57
Anton
Alltså jag vill ju ändå göra liksom alla delar.
00:23:59
Therése
Ja, och sen så åker man på att börja lazy-loada saker och sjunka upp koden och sen sätter man sig i harschningsproblem och sen sitter man med två sprintar eller tre månader och försöker jobba på att förbättra performances och så sitter man och tittar på den här jävla performance-grafen i Devils Tools i 5000 år och man bara "jag förstår inte vad som händer här"
00:24:23
Anton
Alltså det här lockar ju väldigt jag.
00:24:26
Therése
Nej, fy fan. Alltså, ja. Det är… Åh, vad jag har gjort det.
00:24:31
Anton
Ja, nej. Det är skönt att få en paus ibland, det är alltid jag säger.
00:24:35
Therése
Visst, det är kul. Det är kul när folk använder det.
00:24:37
Therése
Men det är också ganska skönt att slippa.
00:24:39
Anton
Ja, ja, men Sverige.
00:24:42
Anton
Ja, nej, alltså jag vet inte. Jag vet inte hur vi landade här riktigt.
00:24:47
Therése
Inte jag heller. Det här är det mest förvirrade avsnittet någonsin.
00:24:50
Anton
Nej, det är knappast det mest förvirrade avsnittet. Jag tror att det är supervärt.
00:24:52
Anton
Det här är också, jag är, vi skämtade om det innan vi började spela in, att jag är den peppig av oss.
00:24:59
Anton
Och Therese är då den deppig av oss.
00:25:02
Anton
Och hon är inte så deppig som hon försöker få det att framstå.
00:25:06
Anton
Men, ah!
00:25:08
Therése
Jag tror någon i veckan skrev en kommentar, jag sa som "Det där är verkligen att se glaset halvfullt"
00:25:15
Therése
- Så att ja... - Jag vet inte, jag tycker.
00:25:20
Anton
Sen har ju pepp och depp ganska bra klang.
00:25:22
Therése
Ja.
00:25:22
Anton
Men jag tycker inte vi ska fastna vid pepp och depp.
00:25:26
Anton
Det är mer pepp och lite pepp.
00:25:29
Therése
Fast jag skulle ändå säga att pepp och depp är mer av vårt naturliga tillstånd, liksom.
00:25:33
Anton
Ja, jag vet inte. Du kanske är lite mer pessimist.
00:25:36
Therése
Mm.
00:25:37
Anton
Jag kanske är lite mer optimist.
00:25:39
Therése
Vad kanske är du? Optimist?
00:25:41
Anton
Ah, jag vet inte riktigt.
00:25:43
Therése
Eller är du mer så här, delösig?
00:25:45
Anton
Ja, det är mer att jag kanske inte bryr mig så mycket.
00:25:47
Therése
Jag vet inte om det var optimistiskt. Jag tror att mitt är att jag bryr mig alldeles för mycket.
00:25:54
Therése
Så att jag övertänker allting. Dels kanske snarare, du är "ah, bry mig inte så mycket" och jag är såhär "ah, överanalysera allting som går att överanalysera"
00:26:03
Anton
Ja, så är det väl kanske mer än pepp och depp egentligen. Även om man kanske kan sätta de stämplarna.
00:26:10
Anton
Men det är väl som du säger, jag bryr mig väldigt lite om vad folk tycker om det jag gör.
00:26:16
Anton
Alltså, jag bryr mig om vad jag tycker om det jag gör.
00:26:21
Anton
Nu låter det som att jag är världens hemskaste människa.
00:26:24
Anton
Men det jag menar är att jag lägger inte för stor vikt vid vad andra tycker.
00:26:34
Anton
Jag lägger inte någon personligt värde i vad de tycker om det jag gör.
00:26:37
Anton
Om du förstår vad jag menar.
00:26:39
Therése
- Ja, alltså du sätter inte din egna åsikt om vad du är värd baserat på andras åsikter.
00:26:49
Anton
- Nej, inte professionellt i alla fall, så att säga.
00:26:54
Anton
Men vilket är väldigt skönt, särskilt när man liksom så här, jag tänker att jag bryr mig ingenting om svaret vi får på den här podden, om folk lyssnar.
00:27:03
Anton
Eller om folk hatar den.
00:27:05
Therése
Och jag är ju precis tvärtom, för min största drivkraft är rädslan att misslyckas.
00:27:10
Therése
Och jag är ju för sig min hårdaste kritiker, jag har inte en riktigt realistisk bild av mig själv.
00:27:23
Therése
Men jag bryr mig ju bara om vad folk tycker.
00:27:29
Anton
- Ja, alltså du har ju verkligen ingen realistisk bild av dig själv.
00:27:32
Therése
- Nej.
00:27:34
Anton
Men det är liksom två kontraster.
00:27:38
Therése
Ja, det kontrasterar ju ganska mycket.
00:27:41
Anton
Ja, det tycker jag. Folk brukar säga att vi är ganska lika varann.
00:27:44
Therése
Ja, det är fel.
00:27:45
Anton
Det är så jävla fel.
00:27:47
Therése
Det är precis tvärtom skulle jag säga. Vi är ju extremt olika.
00:27:51
Anton
Ja, så att vi får se vart det landar i slutändan.
00:27:55
Anton
Var inte för hårda er feedbacks på den här podden, för då kanske Therese blir ledsen.
00:27:59
Therése
Ja, hon hoppar av bara.
00:28:01
Anton
Ja, då får ni ta inte jag någon podd med, då får ni liksom stå och prata själv i en halv timme om ingenting.
00:28:07
Anton
Det skulle ju vara det ointressantaste poddavsnittet. Jag sitter och pratar i en halv timme om kod.
00:28:13
Anton
- Testa? - Nej, aldrig i livet.
00:28:17
Therése
Okej, men få komma tillbaka till mer på kodgrej då. Hur blev du frontändare då?
00:28:24
Anton
Jag gjorde full stack från början.
00:28:32
Anton
Jag hade gjort ganska mycket frontend-grejer, lite separat på fritiden.
00:28:36
Anton
Jag drev ett företag när jag pluggade också, där vi gjorde lite egna projekt.
00:28:39
Anton
Och alltid kodade ganska mycket på fritiden.
00:28:42
Anton
Därigenom har jag lärt mig ganska mycket frontend också.
00:28:45
Anton
Och sen körde jag även ganska mycket frontend på det där första projektet jag var på när jag var backend och episerver.
00:28:52
Anton
Och då var det typ AngularJS till exempel.
00:28:54
Anton
Sen kom lite Angular 2.
00:28:57
Anton
Vi hade lite utan ramverk.
00:29:00
Anton
Sen skulle bygga om hela sajten<
00:29:01
Anton
sista halvåret innan jag slutade och då var det React.
00:29:04
Anton
Och sen har det blivit mer och mer att jag bara "fan, vad kul det är med fronten"
00:29:11
Anton
Vet inte varför.
00:29:13
Anton
Men jag tycker fronten är jävligt mycket roligare.
00:29:15
Anton
Jag vet inte om det är Javascript i sig som jag tycker är roligare.
00:29:19
Anton
Jag tycker fortfarande liksom så här, även om jag skriver back-in-grejer på hobbyprojekt eller så här,
00:29:25
Anton
så blir det ofta typescript eller javscript nu för tiden också.
00:29:30
Anton
Även om jag kanske kan .NET bättre egentligen.
00:29:33
Anton
Men så det handlar mest om en vilja, eller inte en vilja, men liksom att jag tycker det är roligare.
00:29:39
Anton
Tror jag.
00:29:41
Therése
Rimligt.
00:29:42
Anton
Ganska rimligt.
00:29:43
Anton
Och ändå liksom väldigt skönt att kunna ha den<
00:29:47
Anton
approachen.
00:29:48
Anton
Ja, jag tänker att vi kanske rundar av. Vi har pratat i en halvtimme. Jag tänker att vi satsar på en halvtimme i stadssnitt.
00:29:56
Therése
Ja, det är ganska mycket som ska klippas bort också.
00:30:00
Anton
Nej, det tror jag inte. Min dator har inte fått fnatt. Om ni undrar varför det börjar brusa som bara den, så är det för att min dator låter som bara den för tillfället.
00:30:10
Anton
Om man vill så får man jättegärna skicka en recension i iTunes och feedbacka oss. Vi finns på Twitter.
00:30:24
Anton
Vad heter jag på Twitter? Jag heter Anton med W efter A. Anton. Du har också Twitter, du använder ju knappt Twitter.
00:30:35
Therése
Nej, jag använder Twitter väldigt dåligt. Men det är T-Com Stadius.
00:30:40
Anton
Alla länkar finns i beskrivningen.
00:30:42
Anton
Vi har också en hemsida som heter asdf.pizza.
00:30:44
Therése
Det är bara en gif än så länge.
00:30:46
Anton
Än så länge, men när det här kommer upp så är det säkert någon mer.
00:30:49
Therése
Eller?
00:30:49
Anton
Eller kanske inte.
00:30:51
Anton
Men vi finns på asdf.pizza.
00:30:52
Anton
Kanske den bästa domän jag köpte i hela mitt liv, tror jag.
00:30:55
Therése
Tur att du fick med dig.
00:30:56
Anton
Väldigt, väldigt tur att jag fick med mig faktiskt.
00:30:59
Anton
Men till nästa gång.
00:31:01
Therése
Bye bye.
Tillbaka upp